Het proces van het innen en incasseren van openstaande facturen wordt door innovatieve fintech bedrijven al enige jaren gedigitaliseerd. Deze digitale ontwikkelingen zorgen voor een betere klantervaring, een grotere flexibiliteit en beter betaalgedrag. In dit artikel benoemt Mail to Pay vier belangrijke aspecten waarop deze innovatieve organisaties het debiteurenbeheer herdefiniëren.
Gebruik verschillende digitale communicatiekanalen
De tijd dat je de klant alleen nog via de telefoon kon benaderen ligt inmiddels ver achter ons. Toch blijken veel organisaties niet optimaal gebruik te maken van de digitale communicatiemiddelen en houden zij vast aan telefonisch contact. De kans dat een klant de telefoon opneemt is vandaag de dag is minder dan één op twee. Als er ook nog eens door een onbekend of afgeschermd nummer wordt gebeld, zakt dit zelfs naar minder dan één op vier!
Reden genoeg om in te zetten op het gebruik van andere communicatiekanalen. Omnichannel klantcontact biedt de klant verschillende contactmogelijkheden zoals mail, sms of pushberichten en zijn voor de klant vele malen minder opdringerig. Hierdoor zullen zij eerder resultaten tonen. Iets simpels als een actieve social media strategie zorgt er voor dat klanten gemakkelijker contact durven zoeken en vergroot tevens de merkwaarde van de organisatie.
Analiseer en optimaliseer de klantbeleving
Door gebruik te maken van verschillende digitale communicatiekanalen hebben innovatieve organisaties steeds meer data ter beschikking over de interacties met de klant. Door deze data te gebruiken in de algoritmes en bij de toepassing van machine machine learning ontstaat er een steeds duidelijker beeld van de klant en kan het systeem de communicatie in de loop van de tijd optimaliseren.
Algoritmes stellen de organisatie in staat om in het optimalisatieproces verder te gaan dan alleen A/B testen. Door het gebruik van algoritmes ontvangt de klant namelijk een boodschap die het beste past bij zijn of haar behoeften. Neem als voorbeeld het versturen van een mail naar de klant. De klant heeft de mail geopend en op een betaallink geklikt, maar heeft de betaling niet voltooid. Ook op de daarna verzonden mails heeft de klant niet gereageerd. Aan de hand van deze data stuurt het algoritme een nieuw bericht naar de klant dat beter past bij het profiel.
Naast de tekstuele wijzigingen kun je nog een stap verder gaan met het testen en optimaliseren van kleinere wijzigingen. Denk hierbij aan het testen van de verschillende grootte, kleur, of positie van de betaalknop in de mail, het tonen van iconen en het positioneren van het overzicht van de openstaande facturen in de mail. Door al deze bevindingen te koppelen aan machine learning ontstaat het meest kansrijke betaalverzoek.
Creëer meer flexibiliteit op de debiteurenafdeling
De innovatieve software oplossingen geven debiteurenafdelingen meer flexibiliteit om op te schalen. Digitale oplossingen kunnen naadloos in bestaande debiteurenprocessen worden verwerkt of deze zelfs volledig overnemen. Door de klantcommunicatie via geautomatiseerde digitale communicatiekanalen te laten lopen kan de meerderheid van de klanten hun openstaande factuur betalen zonder dat ze rechtstreeks met een medewerker hoeven te spreken. Hierdoor kan het aantal FTE op de afdeling over het algemeen worden verlaagd of kunnen medewerkers op meer added value taken worden ingezet.
Innoveer van gepersonaliseerd bericht naar self-service betaalregeling
Het versturen van gepersonaliseerde en geoptimaliseerde berichten helpt bij het bereiken van de klant en het behalen van een hogere conversie op het direct betalen van de openstaande factuur. Er zijn echter ook klanten die een openstaande factuur niet in één keer kunnen betalen. Veel fintech organisaties, met een specialisatie in debiteurenbeheer software, bieden de mogelijkheid om flexibele afbetalingsplannen te maken. Hierdoor werkt de organisatie direct verder aan klantbehoud en versterkt het daarnaast de band met de klant.
Als de klant een betalingsregeling aangaat maar onverwacht zijn baan verliest, is het niet ongebruikelijk dat deze de lopende regeling annuleert. Een regelingenbot biedt meer flexibiliteit, kijkt of de klant misschien een kleinere maandelijkse betaling kan veroorloven totdat deze weer in goede doen is. Wil je de klant nog meer vertrouwen geven, laat hem of haar dan zelf beslissen over de afbetalingsregeling. Er moet immers een afbetalingsregeling getroffen worden die voor de klant werkt en niet alleen voor de organisatie. Omdat het proces volledig is geautomatiseerd, is de klant in staat om zijn eigen financiën in handen te nemen. Deze innovaties sturen aan op de zelfredzaamheid van de klant met self-service als belangrijkste drijfveer voor de organisatie.
Fintech organisaties blijven constant innoveren en ondersteunen zowel de klant als de organisatie met nieuwe technologieën. Door klanten een persoonlijke en zelfsturende betaalervaring te bieden, komt het debiteurenbeheer in lijn met andere financiële diensten en wordt het betalen van openstaande facturen steeds gemakkelijker.
Innovatie en Mail to Pay
Binnen het debiteurenbeheer staat Mail to Pay bekend als innovator. Door grote volumes facturen, herinneringen en aanmaningen te automatiseren, debiteuren te laten betalen via een betaallink in een e-mail of sms en hen zelfs zelf een betalingsregeling in te laten stellen, heeft Mail to Pay het debiteurenbeheer proces transparant gemaakt én daarmee het debiteurenbeheer voorgoed veranderd. Mail to Pay heeft inmiddels een groot klantenportfolio opgebouwd. Organisaties als AZ Monica, eurofins, Hoist Finance, CCV en EasyLife maken al gebruik van de tools van Mail to Pay.
Wil je weten hoe Mail to Pay jouw organisatie ook kan helpen? Bezoek dan Credit Expo Belgie op donderdag 21 april aanstaande in De Montil te Affligem en vraag een demo aan bij de stand van Mail to Pay. Aanmelden kan via: