Consumenten tonen een sterker financieel zelfvertrouwen dan in voorgaande jaren. Volgens het nieuwste European Consumer Payment Report 2024 van Intrum is het aantal consumenten dat hun rekeningen op tijd betaalt, gestegen naar 77%. Dat is het hoogste niveau sinds 2019. De meerderheid van de Belgische consumenten lijkt hun financiën dus opnieuw onder controle te hebben. Toch blijven er onder de oppervlakte zorgen bestaan over de bredere economische omstandigheden en de gevolgen op lange termijn. Bijna de helft van de Belgen (43%) vreest dat de werkloosheid de komende twee jaar zal toenemen.

Meer consumenten betalen op tijd

In 2024 gaf een recordaantal consumenten aan hun rekeningen elke maand zonder problemen te kunnen betalen. Dat positief sentiment rond betalingsgedrag is nieuw. De afgelopen jaren gaven veel consumenten aan moeite te hebben met het nakomen van hun financiële verplichtingen, maar die trend lijkt nu te keren. Voor degenen die toch een betaling misten, gaf dit jaar drie op de vier (75%) aan dat dit een geïsoleerd incident was., terwijl dit in de periode van 2019 tot 2023 nog voor bijna de helft meermaals per jaar gebeurde.

Vergeten betalen meest voorkomende oorzaak

Waar in voorgaande jaren een gebrek aan financiële middelen de belangrijkste reden was voor gemiste betalingen, is dit nu simpelweg het ‘vergeten’ te betalen. Dit suggereert dat veel consumenten financieel in staat zijn om hun rekeningen te betalen. De oorzaak van het vergeten betalen moet vooral gezocht worden in een betaalreis die nog teveel moeite vraagt (snel, gemakkelijk en veilig kunnen betalen) of waar de consumenten onvoldoende vriendelijk opgevolgd worden aangaande hun betalingsverplichtingen.

“De verschuiving van betalingsproblemen naar ‘vergeten’ te betalen, laat zien dat consumenten op 2 manieren best ondersteund worden: (1) een eenvoudige maar veilige betaalreis met een minimum aan inspanning van de consument en (2) een goede opvolging indien er alsnog echt vergeten wordt om te betalen.,” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. ” Het belang van proactieve communicatie, en dat start reeds vanaf de factuur,  mag niet worden onderschat. Met Inio factureren en herinneren bedrijven hun klanten op het juiste moment, via het juiste kanaal en met een eenvoudige en veilige betaalreis zonder onnodige frictie of veel administratieve handelingen . Dit vergroot het percentage tijdige betalingen aanzienlijk.”

Dwingende incasso werkt averechts

Uit het European Consumer Payment Report 2024 van Intrum blijkt ook dat de manier waarop betalingsverzoeken worden gedaan, een grote rol speelt in het betalingsgedrag. Meer dan 80% van de consumenten geeft aan een betaling bewust later te doen als ze een dwingende betalingsherinnering of een slordige factuur ontvangen.

“Wanneer consumenten zich onder druk gezet voelen door dwingende incasso, kiezen ze vaak voor uitstel,” stelt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Vandaag is met een minimum aan middelen empathische incasso mogelijk, zelfs op grote schaal. De AI- en Machine Learning technologie van Intrum-Ophelos, stelt Belgische bedrijven in staat om het incassoproces persoonlijker en tactvoller te maken, waardoor consumenten zich begrepen voelen en sneller tot betaling overgaan. Het gebruik van slimme technologisch gedreven processen die inzetten op het faciliteren van betalingen met een klantgerichte communicatie (chat-mail-papier) aangevuld met een persoonlijk contact voor wie dat nodig heeft (telefoon) zijn de kritische succesfactoren voor tijdige betalingen.”

Luxe uitgaven blijven achterwege

Ondanks dat veel consumenten hun rekeningen kunnen betalen, heerst er minder vertrouwen in hun financiële ruimte voor luxegoederen en ervaringen zoals vakanties en evenementen. Voor velen liggen de prioriteiten bij noodzakelijke uitgaven, waarbij extraatjes vaak worden uitgesteld.

Slechts beperkt sparen en investeren voor de toekomst

Net de helft van de Belgen (51%) zegt voldoende te kunnen sparen om zich een comfortabel pensioen te veroorloven. Minder dan de helft (38%) zegt geld te kunnen beleggen, in aandelen of fondsen bijvoorbeeld, om een groter vermogen op te bouwen.

Economische zorgen blijven aanwezig

Ondanks het gestegen vertrouwen in hun persoonlijke financiën, blijft een aanzienlijke groep zich zorgen maken over de bredere economische situatie. Zo verwacht 43% van de respondenten een stijging van de werkloosheid in de komende twee jaar, en slechts 31% gelooft dat de Belgische economie in positieve zin verandert.

“Het European Consumer Payment Report van Intrum toont aan dat Belgische consumenten veerkrachtig zijn en hun financiën steeds beter onder controle krijgen, maar we moeten waakzaam blijven voor de economische onzekerheden die op de achtergrond spelen,” zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux. “Onze rol als credit management partner is om bedrijven te helpen niet alleen hun cashflow te verbeteren, maar ook om bij te dragen aan een duurzamere financiële toekomst voor zowel consumenten als ondernemingen.”

Bron: Intrum