“Omdat onze omzet zowat helemaal uit het buitenland komt, hebben we altijd al sterk de focus gelegd op een goed uitgewerkt credit management,” zegt Peter Bauwens van Bekina Boots.
Op woensdag 20 september reikte Flanders Investment and Trade (FIT) voor de zestiende keer zijn Leeuw van de Export uit: een bekroning voor Vlaamse bedrijven die het jaar voordien opvallende exportsuccessen boekten. In de categorie met minstens vijftig werknemers was ook laarzenfabrikant Bekina Boots uit Kluisbergen genomineerd. Het bedrijf, dat zijn productie volledig in België houdt en onlangs nog in het nieuws kwam omdat het 1,2 miljoen euro investeerde in een nieuwe machine, voert bijna 95% van zijn productie uit naar 43 landen.
Peter Bauwens, sinds begin 2016 de eerste externe CEO van dit familiebedrijf, neemt er ook de rol van CFO en HR manager op zich. “Voor mijn financiële rol krijg ik sterke ondersteuning van de boekhoudafdeling”, zegt hij. “Omdat zowat al onze omzet uit het buitenland afkomstig is, hebben we altijd al sterk de focus gelegd op een goed uitgewerkt credit management. We nemen bijvoorbeeld geen wisselkoersrisico’s. In alle landen waar we onze producten afzetten, betalen de klanten immers in euro. En alle transacties zijn afgedekt door een kredietverzekering. Maar die verzekering is geen vrijgeleide om de zaken op hun beloop te laten. Mede door mijn ervaringen in het vorige bedrijf waar ik werkte, hebben we het toezicht op de betalingen nog verscherpt. We zorgen ook voor een heel duidelijke communicatie tussen de financiële afdeling en de sales. Kort op de bal spelen, betaalt zichzelf terug. Onze betalingstermijnen van 60 en zelfs 30 dagen worden voor 90% gerespecteerd. Ik ben ook lid van de raad van bestuur van een aantal andere bedrijven en hun cijfers leren me dat het op het vlak van de DSO bij ons dus erg goed zit. Op die manier kunnen wij onszelf ook profileren als een snelle betaler aan onze leveranciers.”
Het stelde Bekina ook in staat om de investering van 1,2 miljoen euro in een nieuwe machine die de productiecapaciteit met 25% verhoogt en de doorlooptijd verkort, uit eigen middelen te financieren. Tegelijk investeert het bedrijf jaarlijks 3 tot 4% in onderzoek en ontwikkeling. “Onze export blijft organisch groeien”, zegt Peter Bauwens nog. “Ook omdat we ons meer en meer profileren als fabrikant van speciale laarzen voor de visserijsector. Het is niet zo dat we snel willen groeien naar een afzetmarkt van 80 landen, hoewel er met name in Azië nog behoorlijk wat groeipotentieel ligt. We focussen wel op de problemen van de klant en op kwaliteit. Mede door het strakke financiële beleid dat gestoeld is op een doeltreffend credit management, mogen we ook voor de komende jaren mikken op een stevige groei, die zich ook vertaalt in het aantrekken van nieuwe medewerkers.”
Bron : FDMagazine