AcceptEasy laat bedrijven via alle kanalen betaalgemak bieden, van onboarding tot aanmaning. Dat kunnen honderdduizenden facturen zijn via email met live kopieën in het klantportaal, maar ook een betaalregeling tijdens een WhatsApp conversatie met debiteurenbeheer. Zo verbetert de oplossing zowel cash flow als NPS, terwijl het interne processen efficiënter maakt. Al jarenlang marktleider in Nederland draait AcceptEasy inmiddels in een dozijn Europese landen met een tiental klanten in België. CEO Peter Kwakernaak vertelt hoe een ogenschijnlijk simpel concept op vele manieren problemen oplost en nieuwe mogelijkheden opent. AcceptEasy zal ook op de Credit Expo presenteren en exposeren.
Overal meteen duidelijkheid
AcceptEasy stond aan de wieg van het zogenaamde betaalverzoek: een link naar een voorverpakte transactie die de ontvanger meteen online kan betalen met bijvoorbeeld Bancontact, Paypal en/of credit card. “Betaalverzoeken zijn snel, foutloos, veilig en zeer veelzijdig” zegt Peter Kwakernaak. “Aanvankelijk verstuurden we ze vooral per email, maar AcceptEasy betaalverzoeken zijn nu steeds vaker onderdeel van een cross-channel benadering: zo wordt een ongeopende email automatisch opgevolgd per SMS, kan de klant er ook voor kiezen om vanuit de Mijn-Omgeving te betalen en weet Klantcontact ook wat de status is van de betaling. Om de rekening indien nodig nog eens via Facebook Messenger voor te schotelen.”
Deze transparantie werkt zelfs aan de ontvangende kant, illustreert Kwakernaak. “Denk aan de student die de email-factuur doorstuurt naar de ouders: wie er ook betaalt, iedereen kan meteen zien dat het gebeurd is. Of dat de instelbare betaaltermijn verstreken is, waarna er niet meer betaald kan worden. Zo krijgen klanten keuze, gemak en duidelijkheid. Dit kan al beginnen bij online onboarding via een digitale SEPA machtiging, ten behoeve van domiciliëring.”
Operatie en implementatie
Volgens Kwakernaak zijn betaalverzoeken een mes dat aan twee kanten snijdt. “Gemak voor de klant is belangrijk en die visie stond aan de basis van het concept. Maar het verzoek tot betalen, machtigen of identificeren biedt ook het bedrijf tal van voordelen en mogelijkheden. Te beginnen met het elimineren van uitval bij aflettering door fouten in reguliere overschrijvingen. Verder kun je de status van ieder bericht en iedere betaling volgen, waarmee je real-time service kunt bieden en geautomatiseerde processen zowel kunt inkorten als personaliseren. Daarnaast kun je klantgedrag met behulp van analytics gaan begrijpen en hierop anticiperen. De juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal, waarmee je conversie verhoogt en de klantervaring nog beter maakt.”
Behalve in de operatie ziet Kwakernaak ook voordelen voor de slagkracht van IT in het leveren van innovatie. “Je kunt ons zien als universele connectie voor transactionele contactmomenten. De ene keer wil Billing eindelijk de papieren factuurstroom aanpakken, de andere keer wil Product Management een betaalknop in de nieuwe mobile app en dan wil Klantcontact ook betaalmogelijkheden via social messaging bieden. Met Credit Management eigenlijk altijd als stakeholder. Die betaalmogelijkheden kunnen direct via ons, voor Bancontact, credit of debit cards, Sofort, PayPal, SDD of iDEAL. Zit je al bij een Payment Service Provider is dat ook geen probleem – die koppelingen liggen er al. Allemaal via dezelfde API naar onze cloud-based diensten en ISO-gecertificeerde operatie. Zo kun je snel en veilig innovatie leveren, ook als betalen met PSD2 in aantocht gaat veranderen. Een toekomstbestendig bouwblok in je architectuur.”
Markten en toepassingen
Miljoenen Europese consumenten ontvangen inmiddels facturen en herinneringen via AcceptEasy voor zaken als energie, verzekeringen, internet, huur, mobiliteit, onderwijs, zorg en nog veel meer. Voor die consumenten zijn dit gewoon berichten van hun leverancier, verrijkt met een link naar een online betaalpagina. Kwakernaak verbaast zich nog steeds over de toepassingen. “Een Duitse telco gebruikt onze email om frauderisico te bestrijden in hun webwinkel. Afhankelijk van een in real-time berekende score kunnen consumenten na onboarding een email krijgen met een verzoek tot aanbetaling. Zodra die voldaan is wordt de dure nieuwe smartphone verstuurd; dit kan heel snel, omdat wij in real-time terugkoppelen dat de klant de betaling geautoriseerd heeft.”
Wel ziet Kwakernaak twee snelheden in de markt. “Soms moeten we roeien met de riemen die een stokoud ERP systeem biedt, en gaan we zelfs helpen met slimme manieren om eerst maar eens email-adressen te gaan verzamelen van tienduizenden klanten van wie de verzender die nog steeds niet heeft – ook niet voor marketingdoeleinden. We snappen de complexiteiten van grote organisaties voor dit soort projecten, hun Agile en customer-centric ambities ten spijt. Maar we lopen ook tegen hippe startups aan die de waarde van transactionele contactmomenten snappen en hun hele betaalstraat bij ons willen beleggen van direct debit tot conversational commerce via kanalen als WhatsApp.
Tot slot
Kwakernaak sluit af met een paar algemene lessen van tien jaar AcceptEasy. “Bereik consumenten in de kanalen die ze al dagelijks gebruiken en combineer dat met jouw eigen kanalen. Biedt keuzes en ga daarmee leren wat bij wie het beste werkt. Begin dus gewoon: honderden grote merken gingen je voor, er is weinig voor nodig en het betaalt zich op vele manieren dubbel en dwars terug. We zorgen voor veiligheid, privacy, communicatie vooraf middels Veelgestelde Vragen… en nemen ook veel IT-hobbels rondom data en integratie voor je weg. Zo ontzorgen we zowel bedrijven als hun klanten. En maken credit managers goede sier bij collega’s van marketing, service en andere afdelingen.
Meer weten? AcceptEasy is exposant op Credit Expo België op donderdag 18 oktober in Docks Dome te Brussel. Klik hier om gratis aan te melden als bezoeker.