Steeds meer Belgen vinden hun weg naar de webwinkel. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een grootschalig onderzoek dat in opdracht van BeCommerce en met de steun van PostNL, Google en Worldline wordt uitgevoerd door GfK. Zo werd in het eerste semester van 2018 online reeds 5,29 miljard euro uitgegeven, goed voor een stijging van 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast is in verhouding met het eerste semester van 2017 ook het aantal online aankopen met 5 procent toegenomen. “Concreet gaat het in de eerste helft van dit jaar al om zo’n 44,2 miljoen aankopen. Steeds meer Belgen doen hun aankopen tegenwoordig online én daarbovenop merken we ook elk kwartaal een toename in het aantal aankopen. België begint eindelijk de voordelen van e-commerce in te zien”, vertelt Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.
Sterkste groeiers: Speelgoed vs Sport & Recreatie
De online markt is intussen zowel in Vlaanderen als in Wallonië en Brussel goed voor 18 procent van de totale bestedingen. Dit brengt ook een sterkere groei van het aantal online uitgaven met zich mee. Het gaat respectievelijk om een toename van 9 procent voor Vlaanderen tegenover 7 procent voor Wallonië en Brussel. Toch zijn er ook nog enkele verschillen merkbaar tussen de verschillende landsdelen. Waar Vlamingen (68%) vaak gebruik maken van webshops binnen de dienstensector zoals verzekeringen en reispakketten, ligt dat percentage in Brussel en Wallonië (60%) iets lager.
In Vlaanderen blijven “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)” de populairste online aankoop. In totaal is dit op vlak van uitgaven in Vlaanderen goed voor een online aandeel van 87 procent en 80 procent voor Wallonië en Brussel. Op de tweede plaats staan“tickets voor attracties en events”, met 81 procent voor Vlaanderen en 71 procent in Wallonië en in Brussel. De top drie wordt afgesloten door de pakketreizen. 65 procent van alle online bestedingen in Vlaanderen werden besteed aan dit soort reizen terwijl dat in Wallonië en Brussel 59 procent was.
Ook op vlak van grootste stijgers vallen er verschillen op te merken tussen beide regio’s. Zo zien we in vergelijking met vorig semester in Vlaanderen een forse stijging van het online aandeel van de bestedingen binnen “speelgoed”. In die categorie lagen de bestedingen in het eerste semester van 2017 op 28 procent in Vlaanderen, terwijl we nu met 47 procent kunnen spreken van meer dan een verdubbeling. In Wallonië en Brussel is de winnaar van dit semester dan weer Sport & Recreatie. Het aantal bestedingen binnen deze categorie kan dit semester rekenen op een online aandeel van 30 procent voor het eerste semester van 2018. De categorie Sport & Recreatie is zo met de helft gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Tweede kwartaal volgt stijgende trend
Het tweede kwartaal van 2018 volgt ook de stijgende trend van het eerste kwartaal, al zien we voor deze periode de groei stabiliseren. Zo stegen de online uitgaven met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,57 miljard euro online bestedingen van april tot juni 2018. Daarnaast werden er 2 procent meer online aankopen gedaan in deze periode, wat neerkomt op een totaal van 21,3 miljoen aankopen die online plaatsvinden. Het aantal online kopers bleef met 7,1 miljoen echter stabiel tegenover hetzelfde kwartaal in 2017.
De Belg koopt niet enkel vaker online, we geven ook steeds meer uit in webwinkels. Zo evolueerde het bedrag dat de Belg gemiddeld online spendeert van 348 euro naar 364 euro, goed voor een stijging van 5 procent.
Smartphone blijft aan populariteit winnen
De Belg kiest bij het online winkelen steeds vaker voor de smartphone. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2018 maar liefst 24 procent van alle online kopers voor minstens één online aankoop gebruik van hun smartphone versus 22 procent vorig jaar. Dit versterkt de derde positie die de smartphone momenteel bekleedt en doet de tweede plaats die voorlopig nog toebehoort aan de desktop met 32 procent stilaan in het gedrang komen. Op de eerste plaats staat met 55 procent nog steeds de laptop
Online betalingen met kredietkaart nemen af, belang van PayPal neemt toe
Ongeveer de helft van de online kopers heeft voor hun online aankopen ook in het tweede kwartaal van 2018 gebruik gemaakt van Bancontact online. Op de tweede plaats staat de kredietkaart, die stilaan aan belang afneemt als betaalmiddel. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2017 nog 49 procent van de Belgen gebruik van zijn kredietkaart voor minstens één online aankoop, tegenover 45 procent nu. PayPal weet daarentegen zijn de derde positie te versterken met 27 procent van de online kopers.
Over BeCommerce
BeCommerce is de Belgische VZW die door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops bijdraagt tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.
BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en promotiecampagnes en het ontwikkelen van de BeCommerce-gedragscode. Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand.
Over de BeCommerce Market Monitor
In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.
B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.
BeCommerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij PostNL, Google en Worldline.
Bron: FINN PR