Zwijndrecht, 28 februari 2019 – Antwerpen kampt met een groot tekort aan wegcapaciteit, waardoor de files alsmaar langer worden. Als antwoord op de congestieproblematiek, lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 de nachthub in Arendonk, een locatie waar men containers kan droppen en ophalen die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten. Eén vrachtwagen kan ‘s nachts 6 containers transporteren terwijl dat er overdag slechts 3 à 4 zijn. En hoewel de nachthub nog een nieuw en onbekend concept is voor vele logistieke spelers, heeft het al een grote groei doorgemaakt: Van Moer Logistics heeft sinds de lancering maar liefst 3991 nachtelijke transporten uitgevoerd in 2018.

Mobiliteitsprobleem in en rond de haven van Antwerpen

De wegenwerken die momenteel gaande zijn op het Antwerpse wegdek alsook de geplande werken aan de Oosterweelverbinding zullen ervoor zorgen dat het mobiliteitsprobleem de komende 5 jaar er niet op zal verbeteren in en rond Antwerpen en de haven. Bovendien zitten de terminals aan het Deurganckdok nu al aan 70 à 80% van hun maximumcapaciteit, waardoor wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen oplopen tot wel 4 uur. Chauffeurs verliezen dus twee keer tijd door aan te schuiven in en rond Antwerpen en aan de deepsea terminals in de haven.

Immense groei

Als oplossing voor het Antwerpse mobiliteitsprobleem, lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 de nachthub in de industriezone Hoge Mauw te Arendonk. Tijdens de nachturen staan de vrachtwagens van Van Moer Logistics in voor het transport van de containers die de nachthub moeten bereiken of verlaten. Overdag fungeert de nachthub als distributie- en collectiepunt voor containers die ’s nachts voor klanten gehaald of gebracht moeten worden van of naar de terminals rond het Deurganckdok. De eerste resultaten:

  • Tijdens de laatste twee maanden van het tweede kwartaal van 2018 werden ’s nachts 882 containers vervoerd van en naar de Antwerpse haven. Gemiddeld komt dat neer op 2.4 chauffeurs die elk 9 containers kunnen transporteren tijdens 3 heen-en weerritten tussen de haven van Antwerpen en de nachthub te Arendonk.
  • Tijdens het volledige derde kwartaal werden er ’s nachts 1736 containers vervoerd. Dat komt neer op een gemiddelde van 3.2 chauffeurs die elk 9 containers kunnen vervoeren. Tussen het tweede en derde kwartaal van 2018 is er dus sprake van een stijging van 31% qua nachtelijk vervoerde containers.
  • Tijdens het vierde kwartaal van 2018 werden er 1373 containers vervoerd vanuit de nachthub, wat neerkomt op een gemiddelde van 22 nachtelijk vervoerde containers en iets minder dan 4 chauffeurs die elke nacht kunnen rijden.

“Eén vrachtwagen kan ‘s nachts 6 containers transporteren terwijl dat er overdag slechts 3 à 4 zijn. Op die manier halen we 9 vrachtwagens per dag van de weg, indien er 50 containers per nacht zouden worden vervoerd“, zegt Jo Van Moer, eigenaar van Van Moer Logistics. “Dankzij efficiënter en vlotter transport is de nachthub ook beter voor het milieu: door constanter brandstofverbruik ’s nachts stoten vrachtwagens minder CO2 uit. Bovendien worden de wachttijden voor chauffeurs verminderd en kunnen logistieke spelers sneller en efficiënter transporteren.”

Nieuw en onbekend concept in de logistiek

De nachthub is nog steeds een nieuw en onbekend concept voor vele mensen en logistieke bedrijven. “Eens de grote Oosterweelwerken van start gaan en de files aanhouden, zal de drempel veel kleiner zijn om gebruik te maken van de nachthub. Ook rekenen we op de ervaring en het grote netwerk waarover we als bedrijf beschikken als een belangrijke succesfactor van de nachthub in de toekomst”, aldus Jo Van Moer. “Met de nachthub willen we een antwoord bieden op de groeiende congestieproblematiek in Antwerpen door efficiënt nachttransporten van en naar de haven van Antwerpen te organiseren en vrachtverkeer tijdens de daguren maximaal te drukken. Het is een oplossing voor de klanten van Van Moer Logistics, maar ook collega transporteurs en bestuurders in en rond Antwerpen.”

 

Bron: finnpr.com