Jongeren tussen de 18 en 21 jaar verkiezen mobiel bankieren als middel om te betalen. Zowat twee derden van de zogenaamde “Generation Z” of “Gen Z” bankiert minstens wekelijks mobiel. Dat blijkt uit de studie “Driving the Future of Payments” die Accenture heeft uitgevoerd in de Verenigde Staten en Canada. Het resultaat sluit aan bij eerdere studies die aantonen dat consumenten vooral een hybride profiel hebben, ook in België.

Consument kiest voor hybride

De studie van Accenture toont aan dat Gen Z voor de mobiele optie kiest. 69% onder hen gebruikt mobiel bankieren dagelijks tot wekelijks. Bij de babyboomers slinkt dit tot 17%.

Toch wil dit niet zeggen dat Gen Z andere betaalmiddelen en -kanalen afzweert. Zo gebruiken deze jongeren ook nog cash geld. Wanneer ze aankopen doen in een fysieke winkel verkiest 28% bijvoorbeeld cash geld te gebruiken. Kijken we naar de generatie voor hen, de Millennials, dan verkiest slechts 18% cash.

De studie schetst een beeld van het Amerikaanse betaallandschap. Vergelijkende cijfers voor België zijn er niet. Toch sluiten de resultaten rond het hybride profiel van Gen Z aan bij een eerdere studie van de Boston Consulting Group. In haar studie “The Bionic Bank” werd aangetoond dat de helft van de Belgen een hybride profiel heeft en dus zowel digitaal bankiert als een fysiek bankkantoor bezoekt. 26% is uitsluitend een digitale bankklant terwijl 23% enkel een face-to-face dienstverlening verkiest.

Gedaan met lederen portefeuille

Gen Z zal waarschijnlijk de eerste generatie zijn volgens Accenture die volledig gaat voor een digitale portefeuille waar alle betaalinformatie verzameld zit. Maar ze zijn niet alleen. 23% van alle consumenten zou zijn bankapp vervangen door een dergelijke allesomvattende digitale portefeuille. Met 45% van de babyboomers zijn de 60 à 70-jarigen zelf diegenen die het snelst overstag zouden gaan.

Ervaring maakt het verschil

Gen Z en Millennials zijn twee generaties waarbij klantenervaring het verschil maakt. 70% onder hen is geïnteresseerd in advies en dienstverlening op het vlak van digitale betalingen zodat ze hun geldzaken beter kunnen begrijpen en beheren.

Dit maakt dat 61% van hen ook open staat om hun bankgegevens te delen met derde partijen, als daar een waardevolle klantenbeleving tegenover staat.

Meer informatie

Meer informatie over de studie van Accenture kan hier gevonden worden: https://www.febelfin.be/nl/driving-future-payments-10-mega-trends.

Voor de studie van de Boston Consulting Group kunt u hier terecht: https://www.febelfin.be/en/digital-agenda-and-bionic-bank-survey.

Bron: Febelfin