Cijfers over faillissementen evolueren in jaarlijkse cycli waarbij we gedurende de verlofmaanden steevast lagere aantallen noteren. Een logisch gevolg van onder meer het gerechtelijk zomerreces. De afgelopen maanden juli en augustus spraken rechtbanken in België 1.197 faillissementsvonnissen uit. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een stijging van +2,57%.

Wanneer we naar de volledige periode kijken van januari tot augustus, dan tellen we 7.279 uitspraken. Dat is een stijging van 7,34% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Snelheid uitspraken faillissement neemt af

Op Vlaams niveau meten we tijdens de afgelopen zomermaanden 722 uitspraken, een stijging van 3,44% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Op provinciaal niveau blijkt Vlaams-Brabant opnieuw verantwoordelijk te zijn voor het grootste deel van de stijging. Met 868 uitspraken kent de provincie een stijging van 22,25%. Opnieuw een record. Ook in Limburg en Oost-Vlaanderen noteren we stijgingen van respectievelijk +14,44% en +3,16%.

Voor het Waals gewest noteren we 327 uitspraken, een stijging van +13,54% ten opzichte van de zomermaanden van 2023.

Meeste faillissementen in bouwnijverheid

Binnen de bouwnijverheid noteren tijdens de periode van januari tot augustus 1.649 uitspraken. Dat is een stijging van 20,19% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en eveneens een bevestiging van het record binnen de sector. Het lijkt erop dat de effecten van de verhoogde intrestvoeten, loonkosten en prijzen van bouwmaterialen structureel inwerken op de sector.

De bouwsector stoot al gedurende geruime tijd de horeca van de troon als grootste faillissementsleverancier. Ook de transportsector werd vorig jaar nog sterk geteisterd door structurele uitdagingen. Tijdens de periode van januari tot augustus daalde het aantal faillissementen echter met 2,14%.

Binnen de sector van de handel in auto’s en garages meten we voor de periode van januari tot augustus periode een absoluut record met 297 faillissementen (een stijging van +24,27%). Dit wordt enerzijds verklaard door de sterke stijging van het aantal elektrische voertuigen die beduidend minder onderhoud vergen. Maar ook door de veranderde marktvisie van de grote automerken die zich richten op minder maar geavanceerde toonzalen. Voeg daaraan toe dat sommige merken uitdrukkelijk opteren voor internetverkoop.

Bron: Tim Van Laere, econoom bij GraydonCreditsafe / FDmagazine.be