Mark, zaakvoerder van een groothandel in bouwmaterialen, viel net niet van zijn stoel toen zopas één van zijn betere klanten failliet ging.
In zijn ogen leek de bouwfirma waar hij al geruime tijd aan leverde een gezond bedrijf. Er was geen vuiltje aan de lucht voor hem, want de klant had het altijd druk en nam voor aanzienlijk bedragen aan bouwmaterialen af. Zijn gesprekspartner had bovendien de laatste nieuwe BMW voor de deur staan. Dan zou zijn klant toch goede zaken doen. Niet?
Maar het beeld dat Mark had van de klant, klopte helemaal niet met de realiteit. Bedrijven doen zich altijd gezonder voor dan ze in feite zijn. Logisch, want ze gaan niet in het rond bazuinen dat ze hun facturen niet meer kunnen betalen, dat de bank geen krediet meer wil geven en dat hun agenda toch niet zo goed gevuld is. En dan gaat het plots mis.
Onbetaalde facturen door onverwacht faillissement
Voor Mark kwam het faillissement heel onverwacht. Het bouwbedrijf had al die jaren zijn facturen betaald. Mark had een goede relatie met zijn klant en het ging er vriendschappelijk aan toe. Oké, af en toe moest hij wel eens een aanmaning sturen of eens bellen om naar een betaling te vragen. En één enkele keer is hij ook eens bij de klant langs gegaan, toen een betaling echt te lang op zich liet wachten. Maar niet lang daarna werden de facturen toch netjes aangezuiverd. Geen probleem dus.
Toch wel, want een klant die geregeld te laat betaalt, is een teken aan de wand. Ook nu stond er nog een bedrag van zo’n 10.000 euro open. De oudste factuur was nog niet zo heel lang vervallen, dus Mark dacht dat het wel goed zou komen. Nu de klant failliet is, kan hij echter fluiten naar zijn geld en het zadelt hem en zijn bedrijf met een serieuze kater op.
Gespecialiseerde kantoren bedrijfsinformatie
En toch had Mark beter kunnen weten, maar hij werd verblind door uiterlijke schijn. Door de hartelijke relatie keek hij niet naar de echte cijfers en de signalen die al een tijdje op rood stonden.
In ons gesprek vroeg Mark zich af hoe hij dit had kunnen voorspellen. Hoe had hij zich hiertegen kunnen beschermen? Had hij vooraf maatregelen kunnen treffen? Natuurlijk had hij dat kunnen doen. Mensen gaan er nog altijd van uit dat ze hun klanten goed kennen en in vele gevallen zal dat ook wel zijn. Maar als u zakendoet, dan kunt u maar beter zeker zijn dat u achteraf ook betaald zult worden. Het hoeft maar één klant te zijn waar u zich in vergist om een gans jaar om zeep te helpen. Om de 10.000 euro puur verlies goed te maken, zal Mark met zijn bedrijf heel wat extra omzet moeten genereren. En dat verklaart het bestaan van kantoren gespecialiseerd in bedrijfsinformatie.
Meer dan 80 parameters bepalen financiële gezondheid
De volledige werkwijze van deze gespecialiseerde kantoren toelichten, zou ons te ver leiden. Bovendien is de hoeveelheid aan bronnen die ze gebruiken en zijn de scores waar ze mee werken vaak erg verschillend. Waarbij de ene al meer specialist is dan de andere. Graydon gebruikt bijvoorbeeld meer dan 80 parameters om een oordeel te vellen over de financiële gezondheid van een bedrijf.
Zo heeft de balans uiteraard een invloed op de score, al is die vrij beperkt als er bijkomende elementen opduiken. Denk aan de betrokkenheid van een zaakvoerder in een voorgaand faillissement, verandering van aandeelhouders, dagvaardingen van de RSZ, de recente verhuis van hoofdzetel, wijzigingen in het kapitaal, enzovoort.
Kijk verder dan de officiële gegevens
Maar de bureaus die bedrijfsinformatie verwerken, kijken ook verder dan de officiële gegevens. Ze informeren bij het bedrijf zelf als er iets niet klopt of niet duidelijk is in een publicatie in het Belgisch Staatsblad. Ze slaan de publicaties in de media erop na, ze verzamelen informatie bij leveranciers (zoals betaalgedrag), hebben hun correspondenten op de verschillende rechtbanken, en zoveel meer. Allemaal met de bedoeling om een zo correct mogelijk beeld te krijgen van een bedrijf. Niet alleen van grote bedrijven, maar ook van eenmanszaken en startende ondernemingen.
En wat betekent dit voor Mark? Omdat hij een verlies als dit geen tweede keer wil – en vandaag ook niet kan – incasseren, heeft hij al zijn klanten laten controleren op hun financiële gezondheid. Klanten die nog onbetaalde facturen hebben en financieel zwak staan, genieten de komende weken al zijn aandacht. Al zijn klanten heeft hij ook voorzien van permanente opvolging, zodat hij onmiddellijk weet wanneer de eerste alarmsignalen opduiken. En als een nieuwe klant zich aanbiedt, dan controleert hij even de belangrijkste scores.
Bron: Graydon blog