
Volgens het European Consumer Payment Report 2024 heeft één op de vier Belgen moeite om sociale uitgaven zoals cadeaus of evenementen te bekostigen. Meer dan de helft (52%) van deze groep geeft aan sneller te kopen bij een webshop die achteraf betalen aanbiedt. Bij millennials – geboren tussen 1981 en 1996 – stijgt dit cijfer zelfs tot 63%.
Achteraf betalen (Buy Now, Pay Later): gemak of gevaar?
Achteraf betalen, ook bekend als Buy Now, Pay Later (BNPL), wint aan populariteit, vooral rond feestdagen en speciale gelegenheden zoals Valentijn. Het lijkt een handige oplossing: je koopt nu en betaalt pas later. Maar dat gemak brengt ook risico’s met zich mee, zeker voor jongere generaties.
Millennials zijn erg gevoelig voor impulsaankopen, aangewakkerd door social media en slimme marketingstrategieën rond feestdagen zoals Valentijn. Millennials maken hierbij het vaakst gebruik van Buy Now, Pay Later (BNPL), maar zijn zich niet altijd bewust van de mogelijke kosten zoals administratiekosten of rentepercentages. Hierdoor kunnen schulden zich opstapelen, vooral als betalingen niet tijdig gebeuren.
Bewust omgaan met Buy Now Pay Later (BNPL) en slimme keuzes maken
Het gemak van BNPL mag niet doen vergeten dat het verkeerd gebruik ervan kan leiden tot financiële problemen. “Omdat twintigers en dertigers vaak niet goed op de hoogte zijn van de bijhorende kosten en niet gewoon zijn aan hoge rentes, kan onvoorzichtig gebruik van Buy Now Pay Later snel uitmonden in een negatieve schuldenspiraal,” waarschuwt Guy Van Mullem, Brands & Comms Director bij Intrum Benelux.
Om Valentijn zonder financiële stress te vieren, is het verstandig om op voorhand een budget te bepalen en je eraan te houden. Heb je al andere vaste kosten, zoals de maandelijkse aflossing van een hypotheeklening, dan is het extra belangrijk om bewust te kiezen wat je uitgeeft. “In plaats van dure cadeaus te kopen, kan je ook kiezen voor iets persoonlijks: een zelfgemaakt diner, een handgeschreven brief of een leuke activiteit samen. Dat betekent vaak meer dan een materieel cadeau én je vermijdt onnodige schulden,” besluit Guy Van Mullem.
Intrum sensibiliseert elk jaar Belgische consumenten over de risico’s van onverantwoorde uitgaven rond Valentijn. Met social media campagnes helpt Intrum hen slimme betaalkeuzes te maken en financiële problemen te vermijden. Lees meer hierover in het Sociaal Incassorapport 2024.
Achteraf betalen blijft een handige optie, zolang het met verstand gebruikt wordt. De juiste balans vinden tussen je liefde tonen en je budget bewaken, zorgt ervoor dat Valentijn een dag van geluk blijft – zonder financiële kater achteraf.
Bron: Intrum