Tijdens Credit Expo 2016 op donderdag 20 oktober aanstaande in de Brabanthal te Leuven zal iCredit een inzicht geven in de evolutie van het profiel van creditmanagement medewerkers.
Het kantoor stelt vast dat de functie veel gevarieerder is geworden met een grote vraag naar zowel communicatieve als analytische skills. Opvallend is de recente vraag naar data scientists om ook in creditmanagement gebruik te kunnen maken van big data.
iCredit is vooral actief in het ondersteunen van bedrijven die op zoek zijn naar medewerkers voor de creditafdeling. “Toen we 10 jaar geleden van start gingen waren we een consultancykantoor voor software-implementaties in deze specialiteit, maar al snel zagen we dat onze klanten meer behoefte hadden aan het vinden van de juiste medewerkers. Daarom focussen we ons al een heel poosje op de detachering en rekrutering van deze medewerkers, naast onze solutions,” zegt Sven Bruggeman, managing partner van iCredit.
Koen Van De Walle, managing partner bij iCredit: “Wij helpen onze klanten om specialisten in werkkapitaal te engageren op een tijdelijke of langdurige basis. Daarbij horen dus ook thesauriebeheerders en experts in leveranciersbeheer. Op de CreditExpo zullen we ons focussen op de kredietbeheerders en kredietanalisten. Met een seminarie op de beurs willen we de bezoekers kennis laten maken met recente evoluties in het creditmanagement. Wij zijn actief op de verschillende niveaus in de credit management organisatie. Dat begint met callcenter agents die vooral in de BtoC sector gevraagd zijn. Zij moeten heel veel klanten telefonisch te woord staan en behoorlijk assertief uit de hoek komen om de mensen toch tot betaling te overhalen. Ze moeten ook open staan voor de argumenten van de klanten, maar daarbij wel de gegronde redenen kunnen onderscheiden van de uitvluchten. Samen met de credit collectors uit de BtoB sector zijn het eerder communicatieve beroepen die vaak ook over een goede talenkennis beschikken. De technische bagage over boekhouding en financiële analyse is eerder beperkt.”
Daartegenover staan de credit controllers en analisten die veel meer moeten focussen op de financiële processen en data. Zij moeten goed kunnen communiceren met de eigen verkoopafdeling. Tegelijk volgen ze de klanten strikt op om de klantenbetalingen tijdig te ontvangen. Sven Bruggeman: “Creditanalisten zijn er eerder op gericht om de klanten te analyseren naar hun kredietbehoefte en kredietcapaciteit. Ze willen oplossingen zoeken voor verkoopopportuniteiten bij klanten met betalingsproblemen. Door oplossingen zoals documentaire kredieten, letter of credit en voorafbetalingen maken zij het mogelijk voor hun bedrijf om toch zaken te blijven doen met de klant in kwestie.”
Voor iCredit komt het eropaan om goed te weten waar een bedrijf precies naar op zoek is wanneer het nieuwe profielen wil aantrekken. Welke taken zal die personen ook echt moeten uitvoeren. Moeten ze bellen? Rapporten analyseren? Is die juridische kennis echt wel vereist? In welk proces komen ze uiteindelijk terecht? Sven Bruggeman: “In die optiek zien we dat bedrijven in feite op zoek zijn naar de juiste mix van competenties. Intussen kunnen we die situaties al heel goed onderkennen en de geschikte mensen aanraden.”
Data scientist
Ook de kredietafdeling wordt intussen geconfronteerd met de nieuwe mogelijkheden van big data met zijn combinatie van eigen gegevens met informatie uit externe bronnen. “Dat geeft bedrijven de mogelijkheid om hun volledig creditbeheer afstemmen op hun eigen behoeften. Vaak hebben ze ervaring met het gebruik van handelsinformatie, maar ze vinden dat die informatie te generalistisch is en niet toegespitst op hun individuele situatie. Bijvoorbeeld e-commercebedrijven willen hun creditbeheer heel specifiek toespitsen op het type klant, de betalingshistoriek, de regio en andere parameters. Op die manier kunnen ze goede klanten bijvoorbeeld toestaan om achteraf te betalen. Het opzetten van een dergelijke structuur is gebaseerd op een diepgaande analyse van verschillende types data. Het gaat zowel om gegevens die door het bedrijf zelf zijn gecreëerd als om data uit externe bronnen. Daarvoor hebben die organisaties steeds meer nood aan gespecialiseerde medewerkers met een wiskundige of statistische achtergrond om die taken waar te nemen. Vaak zijn het econometristen. In de banksector zijn die al vaker aan de slag en ze worden data modellers genoemd. Dat is een profiel dat nogal afwijkt van de andere functies in het kredietmanagement,” zegt Sven Bruggeman,
De creditmanager staat aan het hoofd van de afdeling en stuurt een team aan van verschillende profielen. “We zien dat die steeds meer de beheerder wordt van het order-to-cash proces. Daarbij zien we een snelle evolutie naar meer automatisering via digitale documenten in een workflow die door het hele bedrijf gaat. De creditmanager moet het gehele proces van de analyse tot de inning efficiënter maken. Daarbij moet hij steeds meer contact nemen met de andere afdelingen in het bedrijf en met externe partners die soms een gedeelte van het proces verzorgen,” zegt Koen Van De Walle.
De tijd dat creditmanagers alleen klanten belden om ze aan te manen om tijdig te betalen is definitief voorbij. Nu is de job veel omvattender geworden en dat vraagt zowel analytische als communicatieve skills. Die combinatie is echter niet zo makkelijk te vinden en daar wil iCredit bedrijven een handje toesteken.
iCredit is Silver Partner van Credit Expo België op donderdag 20 oktober 2016 in de Brabanthal in Leuven. Klik hier om u direct gratis aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo België.
Bron: www.creditexpo.nl