Het van oorsprong Belgische Bureau van Dijk verzamelt, verrijkt en analyseert bedrijfsgegevens over private ondernemingen voor zijn klanten zodat die in staat zijn om sneller en efficiënter te werken om zo tot een beter gefundeerde besluitvorming te komen rond onder meer credit risk management, compliance (KYC, AML, Client onboarding), Tax (Transfer Pricing) en Corporate Finance . Het bedrijf, dat wereldwijd over 35 kantoren beschikt, zet jaar na jaar dubbele groeicijfers neer. Vorig jaar boekte Bureau van Dijk een omzet van 258 miljoen euro met meer dan 800 werknemers wereldwijd. Bureau van Dijk onderhoudt een databank met informatie over 225 miljoen ondernemingen in alle landen ter wereld. Elke maand worden er duizenden bedrijven aan toegevoegd. De Belgische vestiging is met zowat 250 medewerkers een belangrijke pijler van de organisatie. Enkele maanden geleden raakte bekend dat Moody’s Analytics, een dochterbedrijf van de gelijknamige kredietbeoordelaar, Bureau van Dijk zal overnemen en daarvoor 3 miljard euro veil heeft. Die overname moet in de tweede jaarhelft worden afgerond. “Veel kunnen we er dan ook nu nog niet over zeggen”, zegt Eefje van Craen, Advisor Credit Risk Solutions. “Maar aan onze manier van werken zal het alvast niet veel veranderen, enkel nog verbeteren.”
Jullie zijn wereldwijd actief en hebben als leverancier van bedrijfsdata een grote naam. Is een deelname aan Credit Expo dan toch belangrijk?
Eefje Van Craen: “Toch wel. We hebben eigenlijk nooit veel aan marketing gedaan en een beurs als Credit Expo, biedt net als andere events waaraan we deelnemen, toch altijd de nodige exposure. Uiteraard kennen vele organisaties ons, maar ze kennen niet altijd alle domeinen waarin we hen kunnen servicen. Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld enkel klant op het vlak van procurement, maar zien op zo’n beurs dat wij hen bijvoorbeeld ook belangrijke diensten kunnen bewijzen op het vlak van due diligence. Bovendien hebben we bij onze deelname vorig jaar gemerkt dat er een grote vraag is naar de manier waarop we processen kunnen versterken en hoe ze bijvoorbeeld onze informatie kunnen koppelen aan hun ERP- en CRM-systemen. Daarom hebben we zelfs beslist om ons partnership met Credit Expo nog te versterken. Dat zal ons tijdens de beurs nog meer ruimte bieden om gedetailleerd op de vragen van klanten en potentiële klanten in te gaan.”
De beursdeelname is dus voor een stuk ook een antwoord op de vraag van de klanten?
“Absoluut. Dat wij sinds onze oprichting in 1991 jaar na jaar in geslaagd zijn om met dubbele cijfers te groeien, ook in de jaren van de grote crisis in 2008 en 2009, is in zeer grote mate te danken aan het feit dat we goed naar de klanten luisteren. Dat zit in ons DNA. In die zin is de beurs als het ware ons oor voor de markt. De dialoog die we er op gang brengen met de klanten maar ook met experts uit de sector, is een rijke voedingsbodem voor onze software-ingenieurs om nieuwe producten te ontwikkelen die naadloos inspelen op de huidige noden van de markt. Onze samenwerking met multinationals, banken en verzekeringsmaatschappijen, zorgt er overigens ook voor dat wij ontwikkelingen rond de cloud, blockchain en fintechs vanop de eerste rij kunnen volgen. Dat zorgt voor een knowhow in die domeinen waar uiteindelijk alle klanten, ongeacht hun omvang, hun voordeel mee kunnen doen. We geloven heel sterk in samenwerking en co-creatie. Niet alleen extern, maar ook intern. Op dezelfde manier hebben we ook zeer goed overleg tussen onze verschillende vestigingen. Ik kom bijvoorbeeld regelmatig samen met mijn collega’s die in de andere landen actief zijn in zogenaamde “Global Practice Groups”. Daarin bespreken we mogelijke trends, aan te brengen verbeteringen op bestaande producten en de eventuele ontwikkeling van nieuwe oplossingen. “
Is die focus op luisteren en samenwerking wat Bureau van Dijk onderscheidt van andere handelsinformatiekantoren?
“Dat is inderdaad erg belangrijk. We voeren de drie C’s “Connect, Convert en Collaborate” van Mevr. Marion Debruyne (Dean Vlerick Business School) hoog in het vaandel. Maar we hebben nog wel meer onderscheidende kenmerken. Zo is het van essentieel belang dat wij echt één bedrijf zijn, en geen conglomeraat van verschillende bedrijven. Wij hebben één databank en één filosofie voor onze informatie. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat bedrijven die informatie bij ons opvragen geen twee of meer keren moeten betalen voor dezelfde informatie. We zijn bewust ook geen verkoper van rapporten, maar wel van gestandaardiseerde informatie. Dat biedt het grote voordeel dat bedrijven uit verschillende landen altijd op dezelfde basis met elkaar kunnen worden vergeleken. Dat we een softwarebedrijf zijn geeft ons ook voorsprong op het vlak van het koppelen van data aan ERP-en CRM-systemen, waar dus nu grote vraag naar is. En heel belangrijk is ook dat we verder kijken dan de financiële cijfers alleen. We bieden een 360°-kijk op bedrijven. We vullen de basisinformatie aan met zeer gedetailleerde aandeelhouderschap structuren, patenten, Environment Social en Governace (ESG) scores, Technology strength indicators, landen ratings, nieuwsfeiten, M&A transacties… Dat zijn voor bedrijven die met andere ondernemingen in zee willen gaan steeds belangrijkere vragen om een goede inschatting te maken van de risico’s. Diepgaande kennis van klanten of leveranciers, die verder gaat dan louter die over cijfers, is van levensbelang geworden, ook voor het eigen imago van ondernemingen. In het domein van het verschaffen van informatie rond al deze aspecten mogen we ons echt een pionier noemen. Compliance is vandaag bv. een zeer hot topic.”
Maar voor financiële gegevens die bijvoorbeeld belangrijk zijn bij overnames kunnen bedrijven ook nog altijd bij jullie terecht?
“Dat spreekt voor zich. Voor beslissingen bij fusies en overnames is een duidelijk beeld nodig van de potentieel over te nemen onderneming en zijn omgeving. De belangen zijn groot, soms zelfs immens, en elk besluit moet tot in detail gefundeerd zijn. Bureau van Dijk is dan de onmisbare leverancier van cruciale informatie.
Met onze Valuation Catalyst – een krachtige tool die vergelijkbare (beursgenoteerde) bedrijven en transactie multiples benchmarken aangevuld met een personaliseerbare DCF analyse bieden wij een krachtige en tijdsbesparende oplossingen voor elke professional.”
In welke mate is de nieuwe GDPR-regeling voor Bureau van Dijk een belangrijk issue?
“Wellicht minder dan voor andere bedrijven, voor wie die General Data Protection Regulation heel wat vernieuwingen inhoudt. Wij zijn al jarenlang gewoon om in verschillende landen, zoals Turkije en Zuid-Afrika, heel goed rekening te houden met de privacywetgeving. Bovendien werken we steeds met publiek beschikbare data. We halen zelf geen gegevens op bij de mensen of organisaties.”
De geplande overname van Bureau van Dijk door Moody’s zal weinig veranderen?
“Daar gaan we in ieder geval van uit. Ze kan er alleen maar voor zorgen dat we nog meer aan de spits gaan lopen qua software-ontwikkelingen die nog meer en betere informatie uit data kunnen halen. We blijven daardoor doen wat we altijd hebben gedaan: kort op de bal spelen in het belang van onze klanten.”
Meer weten? Bureau van Dijk is hoofdsponsor van Credit Expo België op donderdag 19 oktober in Flanders Expo te Gent. Klik op de button hieronder om direct aan te melden.