Nieuw consumentengedrag na COVID-19: de toeristische sector zag zijn zakencijfer verdrievoudigen in het eerste semester van 2022
elektronische betalingen nemen exponentieel toe. In het eerste semester van 2022 noteerde Worldline, een wereldleider op vlak van betaaldiensten, meer dan 1,6 miljard elektronische betalingen in België, een stijging van 20% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Bepaalde trends – zoals online en contactloze betalingen – zijn tijdens de pandemie in een stroomversnelling geraakt en zijn nu het nieuwe normaal geworden. Naast de nieuwe betalingsvormen, ziet Worldline ook een verschuiving in het consumentengedrag.
Een omgekeerde trend
Volgens de laatste analyse van Worldline van het consumentengedrag in België beleven de toeristische sector en de horeca – die eerder sterk getroffen werden door de gezondheidscrisis – nu een nieuwe boom. Na enkele maanden lockdown, en dankzij aangenamer weer, genieten de Belgen weer van reizen, uit eten gaan of een terrasje bezoeken. De toeristische sector heeft zijn omzet in de eerste helft van 2022 zien verdrievoudigen ten opzichte van dezelfde periode in 2021: +256% in het hotelwezen, +163% in reisbureaus en vakantiecentra en +153% in de luchtvaart. De horeca kende ook een groei van 160%.
In de loop van de eerste helft van 2022 werd er ook een verhoogd zakencijfer waargenomen bij het openbaar vervoer (+67%), vrije tijd en cultuur (+20%) en bij schoonheidsproducten en kapsalons (+15%).
Terwijl de trend voor sommige sectoren na de pandemie dus positief is omgeslagen, kunnen andere sectoren daar niet van mee spreken. Zo zagen de sectoren die gericht zijn op het verbeteren van de levenskwaliteit tijdens de lockdown – binnenhuisinrichting, bouw en elektronica – hun omzet in de eerste helft van 2022 met gemiddeld 10% dalen.
Meer transacties, voor kleinere bedragen
Gemiddeld voerde de Belg meer elektronische transacties uit, maar wel voor kleinere bedragen per transactie. Tijdens de pandemie was het omgekeerde waar: de Belg voerde minder transacties uit, maar voor grotere bedragen. In juni 2021 betaalden we namelijk gemiddeld 73,25 euro bij een betaling met de kredietkaart. In juni 2022 zakte dat bedrag tot 56,39 euro.
Vincent Roland, CEO van Worldline Belgium merkt op: « Uiteraard moeten deze trends worden gezien in het licht van de huidige economische situatie. De Belgen zijn bijzonder voorzichtig met hun uitgaven. We stellen echter vast dat de consument een nieuwe norm heeft aangenomen op het gebied van koopgedrag en betalingsgewoonten, en Worldline investeert voortdurend om haar klanten oplossingen te bieden die inspelen op economische en maatschappelijke veranderingen. »
Elektronisch betalen blijft verder evolueren
Elektronisch betalen kent een zeer sterke groei. In de eerste helft van 2022 zag Worldline een stijging van het aantal transacties van 20% vergeleken met dezelfde periode in 2021 (+20% in fysieke winkels en +14% in online aankopen). Deze trend laat zich ook merken in de vele recordtransacties die sinds het begin van het jaar hebben plaatsgevonden. Het laatste record werd gevestigd op 1 juli, de eerste dag van de zomersolden, met 12,8 miljoen elektronische transacties op 1 dag.
Contactloos betalen heeft zijn plaats veroverd binnen de betalingsgewoonten van de Belgen en vertegenwoordigt nu meer dan 60% van alle elektronische transacties. Mobiel betalen blijft groeien en is bij jongeren (16-24 jaar) het favoriete betaalmiddel geworden. Binnen online shopping zien we ook een opvallend feit op vlak van mobiele betalingen: 82% van alle Bancontactbetalingen bij online aankopen gebeurt via een smartphone (dus door een QR-code te scannen of via een doorverwijzing naar de ‘Payconiq by Bancontact’-app of een bankapp).
Vincent Roland : « Elektronisch betalen is aan een steile opmars bezig en de groei daarvan zal de komende jaren waarschijnlijk nog versnellen. Worldline is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid om betrouwbare oplossingen te bieden, die voor iedereen toegankelijk zijn, in een snel veranderende digitale wereld, door nieuwe manieren van betalen aan te bieden. Zo hebben we onlangs een applicatie voor kleine handelaren gelanceerd waarmee ze hun smartphone kunnen gebruiken in plaats van een traditionele betaalterminal om betalingen te accepteren. Maar we innoveren ook met onze nieuwste generatie betaalterminals die waarde toevoegen en nieuwe punten van interactie creëren tussen handelaars en hun klanten. »
Bron: Worldline