Consumenten zijn klaar voor het omnikanaal winkelen, de combinatie tussen offline en online winkelen. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO in samenwerking met KBC en Comeos.

Ruim 6 op 10 handelaars prefereert omnikanaal winkelen, een kwart zoekt informatie op online en koopt daarna in de fysieke winkel. Online aanwezig zijn, lijkt dus cruciaal voor de handelaars. Maar… Uit dezelfde rondvraag blijkt dat maar liefst de helft van de handelaars omnikanaal winkelen als een bedreiging ziet. En de perceptie van de consument is dat de handelaar nog te weinig online aanwezig is.

Nog te veel handelaars denken – ten onrechte – dat de producten die ze aanbieden niet geschikt zijn voor het online gebeuren. Omgekeerd kunnen ze met hun fysieke winkel een enorme meerwaarde bieden tegenover grootmachten als een bol.com. De unieke service en de persoonlijke begeleiding die ze bij de lokale handelaar krijgen, is ongeëvenaard. Een slimme handelaar, werkt dus omnikanaal.

Bron: UNIZO