Het is hoogconjunctuur: Belgische ondernemers zijn bezig aan een groeimarathon en krijgen steeds meer ruimte om bijkomend te investeren, zo blijkt uit een bevraging van bijna 1.800 kmo’s door Exact. Bevraagde kmo’s zeggen in de enquête gemiddeld met 10 procent te groeien, en geven aan dat digitaliseren naar de toekomst toe dé grote uitdaging wordt. Velen zitten wel nog met de handen in het haar over hoe de stap naar het digitale tijdperk concreet te maken. “Ondernemers en boekhouders dreigen de boot van de digitalisering te missen”, zegt Sigrid Jansegers, Sales Director België bij Exact.
Belgische kmo’s konden drie jaar op rij rekenen op stevige groei, gemiddeld 10 procent. Dit blijkt uit de kmo-barometer van Exact, een onafhankelijk onderzoek dat bijna 1.800 kmo’s bevroeg. Het groeicijfer ligt in lijn met de ‘grandcrujaren’ 2015 (11%) en 2016 (12%). Ook de netto bedrijfswinst zit met 15 procent goed, en is vergelijkbaar met vorige jaren. De mooie cijfers creëren voor ondernemers ruimte om opnieuw te investeren, daar zij zich minder bezig moeten houden met het matigen van hun uitgaven.
Digitalisering is zorgenkind: 6 op de 10 kmo’s bewaart facturen in schoendoos
De bevraagde kmo’s zeggen unisono dat digitalisering dé uitdaging wordt naar de toekomst toe. Toch blijkt uit de barometer dat net die digitalisering voor veel ondernemers een zorgenkind is. Maar liefst zes op de tien kmo’s moet toegeven hun facturen nog in een schoendoos of map bij te houden en zo naar de boekhouder te brengen. Een geautomatiseerd en digitaal boekhoudsysteem is echter nauwkeuriger, sneller, en biedt minder ruimte voor fouten.
De bevraagde kmo’s zijn ook beducht voor nieuwe, technologische meer geavanceerde concurrenten die hen in sneltempo voorbij kunnen steken. Zes op de tien bedrijven vreest dit soort ‘digitale concurrenten’.
Een op de tien vertrouwt nog op papier
De uitdagingen in het digitale tijdperk verschillen evenwel van sector tot sector. Dienstverleners en freelancers erkennen bijvoorbeeld dat digitaliseren een prioriteit is, maar een derde onder hen regelt zijn administratie nog via spreadsheets. Een op die tien vertrouwt zelfs nog op papier, zo blijkt uit de sectorrapporten van Exact. Handelaars daarentegen moeten toegeven ‘slechts’ 20 procent van hun inkomsten uit digitale kanalen te halen, de helft minder dan in Europese koploper Nederland.
Belgische producenten moeten zich dan weer een weg zien te banen in de automatisering en robotisering van hun sector. Maar liefst 80 procent onder hen zegt dan ook dat de zoektocht naar technisch bekwaam personeel hun grootste uitdaging wordt de komende jaren.
Ook accountants slaan de bal trouwens aardig mis wat betreft digitalisering. Kmo’s verwachten dat hun boekhouder vooral inzet op snelheid, analytische vaardigheden en IT-kennis, maar die laatsten hechten naar eigen zeggen vooral belang aan kwaliteit en persoonlijke dienstverlening. ‘Sneller werken’ interpreteren zij als sneller antwoorden op vragen of telefoontjes van klanten, desnoods buiten de kantooruren. Dat terwijl het eigenlijk gaat over accuratere en transparantere financiële informatie, en dan nog het liefst ergens online.
Administratie kost één werkdag per week
De laatste jaren zijn accountants de weg van de digitalisering wel ingeslagen. Bijna een op de vijf biedt bijvoorbeeld klantenportalen aan, waar bedrijven real-time informatie vinden over hun financiën. In 2016 lag dit aandeel nog op 3 procent. Er is echter nog een lange weg te gaan. Ondernemers steken vandaag de dag gemiddeld nog altijd meer dan 8 uur per week in hun administratie – oftewel een volledige werkdag.
Sigrid Jansegers, Sales Director België bij Exact: “Dit is opmerkelijk. Een digitale samenwerking tussen ondernemer en accountant betekent onder meer dat klanten op eender welk moment real-time inzicht hebben in hun cijfers, en minder tijd hoeven te verliezen aan hun administratie. De kmo-barometer toont duidelijk aan dat ondernemers en boekhouders de boot van de digitalisering dreigen te missen.”
Bron: Exact.be