Steeds meer bedrijven beseffen het belang van creditmanagement en maken deze afdeling tot het kloppende hart van hun onderneming.
Terecht, want een goed creditmanagement krikt het winstcijfer van uw onderneming gevoelig op. Een degelijke opleiding is hiervoor echter noodzakelijk. Waarom dat zo belangrijk is, leest u in deze blog.
Creditmanagement wordt nog vaak afgeschilderd als debiteurenbeheer. Het zorgt ervoor dat klanten op tijd betalen en toch is het veel meer dan debiteuren stalken. Creditmanagers hebben vandaag ook de delicate en moeilijke rol om te beslissen welke klanten wel of geen betalingsuitstel krijgen. Om hun beslissingen te ondersteunen kijken ze onder andere naar de grootte van de onderneming, het omzetcijfer, het groeipotentieel en vooral naar de financiële gezondheid van het bedrijf.
Modern creditmanagement
Dat betekent dat de wereld van de creditmanager allesbehalve een stabiele wereld is. De financiële gezondheid van klanten en hun betalingsgedrag evolueert voortdurend. Gelukkig zijn er steeds betere inzichten, analysemethoden en voldoende (geautomatiseerde) tools om een goed creditmanagement op poten te zetten.Modern creditmanagement gaat echter nog verder. In de ondernemingen die echt begrepen hebben wat creditmanagement is, focust de afdeling zich steeds meer op de meest winstgevende klanten. Het zijn immers deze klanten die de marge van uw bedrijf opkrikken. Creditmanagement houdt zich dan bezig met vragen zoals:
- Wie zijn mijn beste klanten?
- Zijn er op de markt nog bedrijven met een gelijkaardig profiel?
- Welke klanten gaan mij in de toekomst het meeste opleveren?
- Hoe verdeel ik de klanten van mijn onderneming in verschillende segmenten?
- Hoe behandel ik die verschillende segmenten?
Creditmanager is geen boekhouder
Dit moderne takenpakket toont aan dat de functie van creditmanager danig verschilt met dat van de gewone boekhouder in uw onderneming. Om een goed creditmanagement en de bijhorende werkwijze te kunnen implementeren, is een degelijke opleiding dan ook noodzakelijk. Het vraagt niet alleen financieel inzicht en begrip van scoremodellen om de kredietwaardigheid van een bedrijf te bepalen.
De installatie van een gestructureerd creditmanagement betekent ook dat bestaande procedures kritisch bekeken zullen moeten worden. Dat andere routines geïmplementeerd zullen worden. Dat er in de eerste nauw overleg moet zijn tussen finance en sales. Dat ook de rest van de organisatie dezelfde denkwijze dient te volgen.
Uiteraard lukt dat niet van vandaag op morgen. Dat vraagt tijd én … een degelijke opleiding
Bron: Graydon Blog