Het aantal fraudegevallen met internetbankieren is stabiel gebleven vergeleken met 2014. Febelfin roept op om waakzaam te blijven voor de vele verschillende fraudetechnieken en waarschuwt ook voor een nieuw type fraude: bankkaart phishing.
Aantal fraudegevallen blijft stabiel
In 2015 vonden er 283 fraudegevallen via internetbankieren plaats, tegenover 277 fraudegevallen in 2014. Het totale buitgemaakte bedrag bedroeg 1.018.000 EUR t.o.v. 653.082 EUR in 2014.
Opvallend is dat fraudeurs zich in 2015 ook meer richtten tot professionelen (via malware). Op deze manier kunnen ze in principe grotere fraudesommen buitmaken. Dit werd duidelijk in het tweede kwartaal van 2015, waarin fraudeurs in totaal maar liefst 538.899 EUR buitmaakten over slechts 57 gevallen. Deze tendens verzwakte echter in de tweede helft van 2015.
Febelfin roept op om waakzaam te blijven: open geen verdachte e-mails, ga niet in op ongewone telefoonverzoeken en voer alleen op eigen initiatief je paswoord of response code in op je kaartlezer (of ander beveiligingsapparaat).
Bankkaart phishing: laat je niet vangen!
Fraudeurs worden steeds inventiever in hun technieken om geld te ontfutselen. Dit doen ze sinds kort via een nieuwe fraudetechniek: bankkaart phishing.
Bij dit type fraude proberen fraudeurs rechtstreeks de bankkaart en bijhorende geheime codes van de consument te bemachtigen. Zo wordt deze laatste bijvoorbeeld via e-mail of sms gevraagd om zijn bankkaart te vervangen. De bankkaart moet hij naar een bepaald adres verzenden en de geheime code ingeven op een website, die uiteraard vals is. Met zowel de bankkaart als de bijhorende code in handen kunnen fraudeurs gemakkelijk geld stelen.
Belangrijk om weten is dat een bank nooit vraagt naar de code van een bankkaart noch vraagt om een bankkaart op te sturen. Een elektronische handtekening zal nooit door de bank gevraagd worden via een e-mail (eventueel gecombineerd met een link naar een website).
Bron: Febelfin.be