Steeds meer Belgen maken gebruik van de ‘Scan & Pay’-functie van Doccle, waarbij ze met hun gsm een foto nemen van een factuur en die zo automatisch kunnen betalen. Sinds 2016 betaalden 1,3 miljoen Belgen zo al 100.000 facturen, goed voor 7,5 miljoen euro. “Zo verliezen zij geen tijd met het invullen of overtypen van overschrijvingsformulieren”, zegt Bram Lerouge, CEO van Doccle. “Bovendien is het veiliger.”
Een factuur betalen via Scan & Pay is bijzonder simpel. Gebruikers hoeven met hun smartphone enkel een foto te nemen van een factuur of QR-code, en de Doccle-applicatie doet de rest. Die registreert alle relevante informatie, maakt op basis daarvan een betalingsoverzicht aan, en is ook nog eens compatibel met alle courante bankapplicaties om snel een betaling uit te voeren.
De functie is sinds 2016 beschikbaar op Doccle, en blijkt ook populair bij het brede publiek. Belgen betaalden sindsdien al 100.000 facturen, samen goed voor 7,5 miljoen euro.
“Sneller én veiliger”
“We zijn blij dat steeds meer mensen gebruik maken van Scan & Pay”, zegt Bram Lerouge, CEO van Doccle. “Zo verliezen zij geen waardevolle tijd met het invullen van overschrijvingsstrookjes of met het overtypen van betalingsformulieren. Bovendien elimineert het foutjes door onnauwkeurigheid. We zijn er daarom van overtuigd dat het aandeel van Scan & Pay-diensten zal blijven stijgen, net omdat die sneller én veiliger zijn. Bedrijven doen er dan ook goed aan om in te spelen op dit veranderend gedrag van de consument.”
De Scan & Pay-functie van Doccle is zelfs zo performant dat meerdere Belgische banken er gebruik van maken in hun eigen applicaties. “Onze scan werkt zo vlot dat banken als Argenta en BPost Bank erop vertrouwen voor hun mobiele applicaties. Ook andere banken hebben trouwens de mogelijkheid om onze Scan & Pay-functie te integreren in hun applicaties”, aldus Bram Lerouge.
Innovatie
Met 1,3 miljoen gebruikers is Doccle het grootste Belgische platform voor digitale administratie. Het helpt Belgen om te snoeien in de tijd die ze spenderen aan hun administratie en betalingen. Doccle is daarnaast ook nog eens volledig gratis, gebruiksvriendelijk, en garandeert de privacy van gebruikers.
Naast onder meer Telenet, KBC en verschillende watermaatschappijen is Doccle sinds kort ook compatibel met de digitale brievenbus van de overheid, eBox. In totaal zijn alle gebruikers van Doccle jaarlijks goed voor 92 miljoen documenten, waaronder huurovereenkomsten, contracten en facturen.
Bram Lerouge: “Vandaag werkt al een kwart van de Belgische gezinnen met Doccle. Onze ambitie is om uiteindelijk 80 procent van de Belgen te bereiken. Door continu te vernieuwen via diensten als Scan & Pay hopen we dat over een jaar 2,5 miljoen Belgen de overstap maken naar een digitale administratie.”
Over Doccle
Doccle is het grootste platform voor digitale administratie in België. Meer dan 1,3 miljoen Belgen ontvangen, behandelen en bewaren documenten op Doccle. Via een interactief platform dat alle documenten in één betrouwbare digitale omgeving samenbrengt, biedt Doccle een veilig, eenvoudig en snel beheer van persoonlijke administratie. Gebruikers besparen hierdoor gemiddeld 31 uur per jaar. Daarom wil Doccle minstens 80% van de Belgen overtuigen om een digitale brievenbus aan te maken.
Op Doccle kan elke Belg zijn overheidsdocumenten ontvangen door te verbinden met eBox. Een greep uit de meer dan 90 bedrijven en organisaties die met Doccle werken: Acerta, Attentia, CM, De Watergroep, Farys, IWVA, KBC, Liantis, OZ, Securex, Telenet, UZA, Vivalia, Vivaqua, Water-Link, Watz, Partena Professional, Provincie Antwerpen, UCM.
Doccle luistert naar de inzichten van gebruikers en bedrijven om dag na dag te blijven bouwen aan een veilige en gebruiksvriendelijke digitale administratie. Het platform wordt gefinancierd door de deelnemende bedrijven. Het zal altijd gratis worden aangeboden.
Bron: FINN PR