86% van de FinTech-bedrijven wil samenwerken met de financiële instellingen in plaats van de concurrentie met hen aangaan.

Dat blijkt uit recent onderzoek van het adviesbureau Roland Berger naar het Europese FinTech-ecosysteem.

In 2015 werd wereldwijd bijna 60% meer geïnvesteerd in FinTech-startups ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze technologie-gedreven bedrijven hebben volgens investeerders de potentie om marktaandeel te veroveren op de grote banken en verzekeraars. Toch ziet een groot deel van de FinTech-bedrijven in Europa zichzelf niet als een rivaal van de traditionele financiële instellingen, zo blijkt uit recent onderzoek van Roland Berger.

In het onderzoeksrapport ‘FinTechs in Europe – Challenger and Partner’ laat het adviesbureau zien dat 86% van de FinTech-startups wil samenwerken met de marktleiders in hun sector.

FinTech potentie

Hoewel 95% van de FinTech-bedrijven gelooft dat hun digitale capaciteiten superieur zijn ten opzichte van die van traditionele bedrijven, denken zij eerder een bron van innovatie en inspiratie te zijn dan een toekomstige sectorleider. 70% wil niet zelf een grote financiële instelling worden, maar wil liever specifieke oplossingen bieden voor bepaalde segmenten van de waardeketen.

Gevraagd naar de marktsegmenten binnen de FinTech-sector die veel potentie hebben, noemt 55% van de respondenten ‘investing and asset management’, 54% noemt ‘payments’ en 52% noemt ‘crowdfunding/lending’. De minst genoemde segmenten zijn ‘information/comparison portal’ met 13% en ‘insurance’ met 32%.

De FinTech-bedrijven werden daarnaast ook gevraagd om een aantal belangrijke succesfactoren te noemen. Volgens de respondenten is het vertrouwen van klanten de belangrijkste succesfactor – deze werd door 71% van de respondenten genoemd. Op de tweede plaats volgt de transparantie van producten en diensten met 69% van de respondenten. ‘General customer understanding’ staat op de derde plaats met 60%, terwijl ‘convenient process’ door 47% genoemd werd. De top vijf wordt gesloten door een gedigitaliseerd business model.

Samenwerking

86% van de FinTechs verkiest een coöperatie met gevestigde spelers in de markt en andere startups. 29% zou ook een participatie overwegen. Andere samenwerkingsvormen, zoals via een accelerator of incubator zijn relatief minder populair met respectievelijk 14% en 9% van de respondenten.

De belangrijkste redenen om te gaan samenwerken is toegang krijgen tot klanten en zakelijke relaties. Op de derde plaats staan de voordelen van een gevestigd en vertrouwd merk, terwijl de toegang tot financiële middelen voor 49% een goede reden is om te gaan samenwerken. 38% wil via samenwerkingen toegang krijgen tot know-how, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving.

Respondenten

Aan het onderzoek namen 248 FinTech-bedrijven uit 18 Europese landen deel, waarvan het merendeel actief is op het gebied van investment, asset management, crowdfunding en payments

Bron: www.febelfin.be