2022 was op veel vlakken een overgangsjaar. Gelukkig is een groot deel van de wereld overgegaan van maandenlange lockdowns naar een langzaam maar zeker evoluerend nieuw normaal. We zijn geëvolueerd van volledig op afstand werken naar nieuwe, hybride modellen, van een bloeiend economisch herstel naar veel economische onzekerheid op korte termijn, en de wereldwijde transitie van cash geld naar digitale betalingen zet zich voort. Als we vooruit kijken naar 2023 zijn er vijf trends in het betalingslandschap die we nauwlettend in het oog houden.
1. B2B, versie 3.0
Innovatie in de B2B-betalingssector wakkert een nieuwe golf van digitale transformatie aan. In 2023 en daarna zullen we een 3.0-versie van B2B-betalingen zien verschijnen – eentje waar de nieuwe grens van wereldwijde B2B-handel volledig digitaal, veilig, snel, flexibel en naadloos is. We zullen het aantal mobiele B2B-betalingen zien toenemen, nu bedrijven er meer de voorkeur aan geven om te betalen en betaald te worden via telefoon, en de digitalisering van B2B-betalingen de stijging van B2B-aankopen via e-commerce zal aanwakkeren.
Meer B2B-bedrijven dan ooit tevoren bieden nu onlinebetalingen aan, en verwacht wordt dat 80% van de B2B-transacties tegen 2025 digitaal zal zijn. Door de digitalisering van bedrijfsprocessen zullen B2B-transacties en het geïntegreerde betalingsaanbod blijven versnellen en zal worden afgestapt van papieren cheques en facturen. Debiteurenteams zien nu al de voordelen van het verzenden van elektronische facturen en het ontvangen van digitale betalingen. Steeds meer overheden gaan verder in de digitalisering van betalingen, of dat nu is in de vorm van uitbetalingen aan burgers of aan en van instanties als klant. Banken, verwerkers en netwerken blijven vooruitgang boeken in de potentiële gebruiksmogelijkheden voor virtuele kaarten. Het vliegwiel voor innovatie zal doorgaan naarmate het ecosysteem meer functies biedt om betalingen en verrichtingen van bedrijven te stroomlijnen.
2. Tijdens de cryptowinter gaan bouwers bouwen
Cryptomarkten hebben het voorbije jaar hun deel van de volatiliteit wel gehad. Het valt nog af te wachten wat de toekomst zal brengen, maar in deze cryptowinter verwachten we dat een aantal minder duurzame concepten aan de kant zullen worden geschoven, terwijl andere, die zich richten op een weloverwogen, flexibele aanpak van de nieuwe technologische ontwikkeling zinvolle web3-oplossingen voor bedrijven en consumenten zullen blijven bouwen. In de nasleep van de recente liquiditeitsproblemen hopen we dat cryptoplatforms over de hele wereld inspanningen zullen leveren om te zorgen voor de juiste beschermingen en bekendmakingen voor consumenten.
In de nabije toekomst verwachten we dat overheden, centrale banken, traditionele financiële instellingen en fintechs blijven inzetten op programmeerbaar geld en betalingen– hetzij voor CBDC, stablecoins of andere vormen van tokenized fiat geld. Zinvol gebruik van web3-betalingen omvat streaming loonadministratie, streaming microbetalingen en grensoverschrijdende uitbetaling.
Tot slot stellen we vast dat bepaalde merken NFT-technologie gebruiken om nieuwe digitale ervaringen te ontwikkelen, waardoor er mogelijkheden ontstaan voor nieuwe toepassingen op het vlak van handel, betalingen en loyaliteit. Die ervaringen zijn vaak bedoeld om unieke avatars, digitale items die gepaard gaan met fysieke items en vice versa, en loyaliteitsplatforms te creëren. We verwachten dat die trend dit jaar nog zal versnellen aangezien merken hun relaties en verbintenissen met hun klanten willen verdiepen. Dat biedt het potentieel om nieuwe ervaringen te bieden op het vlak van handel, betalingen, beloningen of loyaliteit tussen consumenten en merken.
3. Fraude nestelt zich in een ‘hybride’ wereld
Nu steeds meer mensen wereldwijd een ‘hybride’ werk-levensstijl aannemen, houden fraudeurs gelijke tred. Ze passen hun tactieken aan aan waar we ons wel of niet bevinden en vinden nieuwe manieren om consumenten op te lichten. En naarmate steeds meer reizigers betalen voor vluchten, hotels, voedsel en onderweg allerlei aankopen doen, hebben fraudeurs meer mogelijkheden om toegang te krijgen tot gevoelige gegevens. Nu het reizen weer volop in de lift zit, is de kans groot dat we een toename in grensoverschrijdende fraude zullen blijven zien. Uit een recente enquête van Visa is gebleken dat meer dan de helft (58%) van de reizigers zich zorgen maakt over mogelijke fraude met hun credit- of debetkaart tijdens een reis.
Misschien zijn synthetische ID’s wel de nieuwste bedreiging — waarbij fraudeurs een nieuw personage samenstellen uit fragmenten van ID-componenten. We verwachten dat kleine bedrijven het doelwit zullen blijven, aangezien ze vaak niet de middelen noch de knowhow hebben om voorrang te geven aan beveiligingstools en andere bescherming.
Dat alles samen houdt in dat veiligheid en vertrouwen van cruciaal belang blijven. Doorbraken op het gebied van authenticatie van de volgende generatie, zoals EMV 3D Secure (EMV 3DS), helpen om de wereldwijde e-commerce in real time te beveiligen. Digitale betaalmethoden en oplossingen zoals virtuele kaarten zullen het gemakkelijker en veiliger maken om transacties te doen, van het kopen van vliegtickets tot het delen van de rekening bij een etentje. Bedrijven zullen zich ook bewuster worden van het belang om te investeren in beveiligingstools tegen fraude en in verzekeringspolissen om de impact van een inbreuk te helpen verzachten.
Een wereld in verandering
Nu de digitalisering goed op gang is gekomen — en tijdens de pandemie in een stroomversnelling is gekomen — vallen velen toch nog uit de boot: 29% van de volwassenen in ontwikkelingslanden vallen buiten het formele financiële systeem, en 43% van de volwassenen in groei-economieën vertrouwen uitsluitend op cash geld. Hoewel 70% van de nieuwe waarde die in de wereldeconomie wordt gecreëerd, gebaseerd is op productiviteitswinsten door de invoering van digitale technologie, is er toch nog veel werk aan de winkel.
Bron: Visa