In totaal bestaan er 45.116 Belgische webwinkels, waarvan een derde pas gedurende de afgelopen 5 jaar is opgericht. De grote meerderheid van deze webwinkels komen uit Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce en uitgevoerd door softwarebedrijf Inoopa waarmee ze het Belgische e-commercelandschap volledig in kaart brengen. “Het in kaart brengen van het e-commercelandschap is voor mij één van de belangrijkste verwezenlijkingen van BeCommerce de afgelopen vijf jaar”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Meten is weten. Daarom brengen we al jaren de digitale performantie van webwinkels in kaart met de Shopping 100 en starten we nu met dit onderzoek om een volledige blauwdruk van het Belgische e-commercelandschap te krijgen. Deze kennis en de ongelooflijke bron aan data zal de overheid helpen onderbouwde beleidsmaatregelen te nemen in het belang van de sector.”
45.116 Belgische webshops
BeCommerce, de sectororganisatie voor de e-commerce, heeft het Belgische e-commercelandschap volledig in kaart gebracht dankzij softwarebedrijf Inoopa. Het bracht daarbij alle webwinkels in kaart die voldoen aan de definering van Europese data-instelling Eurostat. Het gaat dus om alle websites waar online bestellingen gebeuren en is dus niet gebaseerd op betalingen. In totaal zijn er in België 45.116 webwinkels gelinkt aan een Belgisch bedrijf, waarvan een derde pas gedurende de afgelopen 5 jaar is opgericht. Bijna de helft van de Belgische webshops opereert in de detail- en groothandel.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de meeste van de Belgische webwinkels afkomstig zijn uit Vlaanderen. Maar liefst 71% van de Belgische webwinkels komt uit Vlaanderen en een vijfde van het totale e-commercelandschap is afkomstig uit de provincie Antwerpen.
“E-commerce is meer ingeburgerd in Vlaanderen dan in Wallonië of Brussel”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Uit onze Market Monitor die de aankoopcijfers bij Belgische consumenten meet, bleek al langer dat de Vlaming veel meer online kocht. Nu blijkt ook dat meer Vlaamse ondernemers de reflex hebben om (ook) online te verkopen dan in Wallonië of Brussel. In Franstalig België is er dus zeker nog ruimte voor een inhaalbeweging ten opzichte van Nederlandstalig België. Daarom vinden we het belangrijk om digitaal ondernemersschap te ondersteunen, onder andere met de Ezyshop-campagne.”
Meeste webwinkels zijn start-ups of eenmanszaken
Tegen de verwachtingen in, zijn de meeste Belgische webshops geen grote bedrijven, maar eerder kleine start-ups of zelfs eenmansbedrijven. Een Belgische webshop heeft gemiddeld maar één tot vijf werknemers en minder dan een miljoen geschatte omzet. Een vijfde van de Belgische webshops wordt uitgebaat door zelfstandigen.
“We zijn blij dat we het engagement zijn aangegaan om elke Belgische webshop in kaart te brengen en zo de sector verder te ondersteunen”, aldus Sofie Geeroms. “Het framework voor e-commerce in België zit nog niet goed, waardoor veel webwinkels eenmanszaken blijven en niet doorgroeien. Op basis van de metingen, zal de overheid kunnen bijsturen en bijdragen aan de e-commercesector. We zijn een engagement aangegaan van drie jaar via hetzelfde framework. Daarna is het volgens ons aan de overheid om dit verder in kaart te brengen, bijvoorbeeld via de kruispuntbank van ondernemingen.”
Bron: Inoopa