Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat hoog op de agenda van kmo’s. 73 procent van de kmo’s geeft aan een actief beleid te hebben op dit gebied. 58 procent van de ondernemingen ziet verantwoord ondernemen als een belangrijke doelstelling.
Dat blijkt uit cijfers van de KMO Barometer van Exact. Met name diversiteit en inclusie is een belangrijk thema voor kmo’s. Bijna een op de drie kmo’s (30 procent) heeft een actief beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, gevolgd door het terugdringen van de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie (28 procent). Bovendien heeft bijna een op de vier ondernemers (23 procent) een actief beleid ten aanzien van de CO2-voetafdruk van hun sector, bijvoorbeeld door te kiezen voor milieuvriendelijke grondstoffen. 16 procent ondersteunt lokale maatschappelijke initiatieven.
Goed ondernemerschap
Cfo Alexander Rahusen trekt het MVO-programma bij Exact. Hij waardeert de inzet van ondernemers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Als we dit kmo-onderzoek een paar jaar geleden hadden uitgevoerd, hadden de onderzoeksresultaten rond verantwoord ondernemen er wellicht anders uitgezien. Wijzigingen in wet- en regelgeving zijn een extra stimulans voor kmo’s om zich er meer mee bezig te houden. Het is goed om te zien dat de kmo hieraan belang hecht. Niet alleen getuigt het van goed ondernemerschap, het biedt kmo’s ook de kans om te anticiperen op de uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.”
Focus verschilt per sector
De focus van verantwoord ondernemen verschilt per sector. Hieronder de meest opvallende verschillen.
Ecologische voetafdruk terugdringen:
Meer dan een derde (36 procent) van de kmo’s in accountancy heeft een actief beleid voor het terugdringen van hun CO2-voetafdruk.
41 procent van de productiebedrijven heeft een actief beleid voor het terugdringen van de ecologische voetafdruk van de sector.
Diversiteit en inclusie:
Slechts 23 procent van de kmo’s in accountancy heeft een beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, in tegenstelling tot 39 procent in de productiesector.
Lokale maatschappelijke doelen ondersteunen:
Ten opzichte van zakelijke dienstverlening (10 procent), productie (11 procent) en handel (21 procent) kiezen kmo’s in accountancy (24 procent) en de bouw (25 procent) er vaker voor om lokale maatschappelijke doelen te ondersteunen.
Bron: FDmagazine