Facts & Figures
- Naam: Didier Verspurten
- Geboren in 1967
- Studies: Master TEW
- LinkedIn profiel
- Vroegere werkgever en functie: Van Marcke – creditanalist
- Huidige werkgever: Verhelst Bouwmaterialen NV
- Huidige functie: creditmanager
- Sector: bouw
- Aantal werknemers: >500
- Aantal actieve klanten: ongeveer 6000
- Naam afdeling: boekhouding
- Aantal medewerkers op de afdeling: 7
- Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden: debiteurenbeheer; beheer kredieten klanten.
Hoe lang bent u al met creditmanagement bezig?
“+/- 20 jaar.”
Hoe bent u in het creditmanagement terecht gekomen?
“Het is een gevolg van mijn opleiding Toegepaste Economische Wetenschappen.”
Hoe is het creditmanagement binnen Verhelst opgezet?
“Het maakt deel uit van de boekhouding onder leiding van de hoofdboekhouder.”
Hoe organiseert u de samenwerking met de andere afdelingen van Verhelst?
“Via meetings, telefonisch overleg en overleg via e-mail.”
Welke grote veranderingen in het creditmanagement heeft u in uw carrière al meegemaakt?
“De crisis van 2008. Deze was nefast voor onze sector, vooral ook te wijten aan de opstelling van bepaalde kredietverzekeringsmaatschappijen die op een bepaald ogenblik bijna iedere kredietaanvraag voor de bouwsector weigerden.”
Wat trekt u aan in het creditmanagement?
“De veelvuldige contacten met klanten en eigen personeel en de daaruit ontstane discussies en dan de voldoening om een oplossing te vinden die voor beide partijen aanvaardbaar en uitvoerbaar is.”
Wat is professioneel uw grootste uitdaging?
“Het evenwicht vinden tussen commercieel zijn (verkoop toelaten) en bescherming van de belangen van de werkgever tegen wanbetalingen.”
Wat is uw grootste frustratie in uw job?
“Het niet nakomen van gemaakte afspraken en de uitvluchten die daarvoor worden opgediept.”
Wat verkiest u: deurwaarder, incassokantoor of advocaat?
“Advocaat.”
Hoe belangrijk is software, technologie en automatisering voor het creditmanagement?
“Superbelangrijk.”
Hoe gaat u om met het niet altijd even positieve imago van kredietbeheer en vooral incasso bij het grote publiek?
“Ik probeer hen aan de hand van voorvallen duidelijk te maken wat het belang is van een correct kredietbeheer en dat incasso daar een onderdeel van uitmaakt, maar dat de stap maar pas genomen wordt als alle andere middelen (minnelijke overeenkomsten) geen resultaat met zich meebrengen.”
>>> Alle Q&A’s met Belgische creditmanagers in de “Wall of Fame”