E-commerce in België blijft gestaag groeien: het aantal online uitgaven en het gespendeerde bedrag stijgen voor het 5de jaar op een rij. Zo rapporteren de kwartaalcijfers uit de BeCommerce Market Monitor, hét marktonderzoek besteld door BeCommerce, uitgevoerd door GfK met de steun van PostNL en Google. In het eerste kwartaal van 2019 nam het aantal online aankopen toe tot 27,1 miljoen, een forse stijging van 18% in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De Belg gaf ook 8% meer uit online. Met 2,95 miljard euro blijft het totale gespendeerde bedrag net onder de magische grens van 3 miljard. “In 2019 shopten al 7,3 miljoen Belgen online. Dit en andere cijfers van de BeCommerce Market Monitor tonen duidelijk dat het belang van online winkelen steeds blijft toenemen. Het is nu zelfs goed voor zo’n 20 procent van de totale markt in uitgaven”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.
“Vliegtuigreizen en accommodatie” behoudt stevige leiderspositie
In het eerste kwartaal van 2019 werden er vooral diensten gekocht. Deze online aankopen waren goed voor zo’n 66% van het totale aandeel in online bestedingen. Net als de voorbije 2 jaar wordt de top 3 aangestuurd door “vliegtuigtickets en accommodatie” (niet in pakket). Deze zorgden voor een online aandeel van 87% in de uitgaven. Op de tweede plaats staat “tickets voor attracties en events”, met 78%. De top 3 wordt afgesloten met “pakketreizen” die 64% van de online bestedingen inneemt.
Categorie “Health & Beauty” is de sterkste groeier
Ook het online aandeel van de uitgaven voor producten stijgt. Zij trekken nu een tiende van de uitgaven naar zich toe. De categorie die de sterkste groei vertoont binnen online uitgaven is, voor het derde kwartaal op rij, “Health & Beauty” (+47% versus Q1 2018).
15% van online aankopen met smartphone
De smartphone groeit ten koste van zowel desktop en tablet in online bestedingen en aankopen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 15% van de aankopen gedaan via de smartphone. “Ondanks de daling van desktop en tablet voor online inkopen, blijft de laptop wel nog steeds het meest populaire toestel voor het uitvoeren van online bestedingen. Meer dan de helft van de online uitgaven gebeurde via de laptop (55%)”, verduidelijkt Sofie Geeroms van BeCommerce.
Bancontact blijft kampioen van de betaalmiddelen
Bancontact online bevestigt zijn positie als populairste betaalmiddel in België: 52% van de betalingen in het eerste kwartaal gebeurden via Bancontact online. De kredietkaart staat op de tweede plaats, gebruikt door 44% van de online shoppers. PayPal behoudt zijn derde plaats en wordt door 27 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.
9 op 10 ervaren online shoppers zijn tevreden
Online shoppers zijn over het algemeen zeer tevreden over hun online winkelervaring. Van de ervaren online shoppers geeft negen op tien aan tevreden te zijn. Bij wie voor het eerst online winkelt is dit resultaat acht op tien. De belangrijkste redenen voor hun tevredenheid zijn de lage prijs en het gemak van thuis te bestellen. Daarnaast is ook tijdsbesparing voor een op drie respondenten een voorname reden om online te winkelen. “BeCommerce Market Monitor gaat ook na wat de Belg als grootste nadeel ondervindt van online winkelen. Bijna de helft (43%) ervaart de verzendkosten als een nadeel. Ook het gebrek aan contact met het product en de verplichting om op voorhand te betalen worden als obstakels beschouwd”, voegt Sofie Geeroms toe.
Bron: Creditexpo.be