Belg spendeerde tijdens coronacrisis een derde meer aan producten online
De invloed van de coronacrisis op de online uitgaven van de Belg was in de eerste helft van 2020 duidelijk te merken. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van BeCommerce, met de steun van PostNL & de Nationale Loterij. Zo groeiden de uitgaven aan producten het afgelopen half jaar met maar liefst 33%. Naast online producten, is de dienstensector – met verkoop van reizen en tickets voor attracties en evenementen – echter ook een belangrijk onderdeel van de e-commerce. Het stilleggen van de dienstensector heeft dan ook een enorm effect op de resultaten van e-commerce in België. In totaal was de Belgische e-commerce in de eerste jaarhelft goed voor 5,1 miljard euro, een daling van 10%.
Belg vindt in coronacrisis nog meer weg naar online verkoop
In de eerste jaarhelft van 2020 zijn de uitgaven aan producten online gegroeid met 33%. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van BeCommerce, met de steun van PostNL & de Nationale Loterij. Met deze Market Monitor komt BeCommerce met de eerste officiële resultaten van het effect van de lockdown op de e-commerce in België. Dankzij de gigantische groei van de online productverkoop steeg het aantal aankopen de afgelopen 6 maanden wel enorm naar een totaal van 59,1 miljoen online aankopen. Zo veel aankopen waren er nooit eerder op een half jaar tijd.
“We zijn blij om te zien dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen”, legt Sofie Geeroms van BeCommerce uit. “Na een stijging van 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar hebben ondertussen 8,1 miljoen consumenten in België online gewinkeld het afgelopen half jaar. E-commerce in België heeft altijd achterop gelopen en is in zekere zin door de Belgische retail stiefmoederlijk behandeld geweest: deze crisis heeft dankzij de consument die bij wijze van spreke verplicht was om online te winkelen, onze bedrijven doen inzien dat online aanbod een absolute must is.”
1 op 3 kledingstukken werd online aangekocht
Ook de grootste categorie in online uitgaven in de eerste helft van 2020 situeert zich voor het eerst onder de categorie ‘producten’. De categorie ‘Kleding’ was – als sterkste stijger – voor het eerst in staat de grootste categorie te worden. Van alle pakketten die aan huis geleverd werden de afgelopen 6 maanden, bevatten meer dan een op vier kleding. De online kledingwinkel groeit hiermee ook opvallend ten opzichte van de winkelstraten: 1 op 3 kledingstukken die de Belg kocht in de eerste jaarhelft, kocht hij of zij online. Voor de coronacrisis was dit nog minder dan 20%.
“Door deze sterke stijging van kleding het afgelopen half jaar, is de top 3 categorieën in online uitgaven voor het eerst in lange tijd veranderd met kleding als absolute nummer 1”, ziet Sofie Geeroms van BeCommerce. “Waar we voordien vaak van consumenten hoorden dat ze kleding willen kunnen passen, merken we door de coronacrisis en voornamelijk de lockdown dat Belgen hun weg gevonden hebben naar het kopen van kleding online. Onze markt wordt eindelijk matuur.”
Door zware klappen in dienstensector scoort Belgische e-commerce 17% slechter dan verwacht
E-commerce bestaat echter niet alleen uit de aankoop van producten online. Diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen vormen normaal gezien een belangrijk deel van de koek. In 2019 viel nog ongeveer de helft van de uitgaven online binnen de dienstensector. Binnen de dienstensector heeft de coronacrisis echter een zware impact gehad. Het contrast tussen de producten- en de dienstensector is enorm: de dienstensector – die zeer afhankelijk is van reizen en tickets voor attracties en evenementen – leek volledig stil te vallen, terwijl de online verkoop van producten net een enorme boost kreeg. Daardoor gaat nu nog slechts minder dan 1 op 10 aankopen naar diensten en groeide de productverkoop naar 93% van het totaal aantal aankopen.
De klappen in de dienstensector hebben dan ook een enorm effect op de totale score van e-commerce in België. Waar het totaal aantal aankopen wel bleef stijgen – en de Belg dus vaker online winkelde -, daalde het bedrag dat de consument online spendeerde. In totaal was de Belgische e-commerce in de eerste jaarhelft goed voor 5,1 miljard euro, een daling van 10% in online uitgaven. In een sector die normaalgezien jaar na jaar een stijging van 7% optekent, kan men spreken van zware klappen. Daarmee scoort de e-commerce dus 17% slechter dan verwacht.
“We zijn echter ook optimistisch naar de toekomst toe voor onze sector”, zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. “De consument zit in de driver’s seat en zal van zodra het mogelijk is snel zijn normale leven willen hervatten en opnieuw reizen, naar de film gaan en concerten bijwonen. We geloven bovendien dat op relatief korte termijn de gehele e-commercesector in België door de crisis in een hogere versnelling zal schakelen omdat meer sectoren werden ontdekt door meer consumenten.”
Online shoppers tevreden over online kopen
Online shoppers blijven tevreden over het online kopen: negen op tien online shoppers geeft aan tevreden te zijn. Bij de nieuwe online shoppers geeft 3 op 4 aan tevreden te zijn over het online kopen. Het gemak van thuis te bestellen en de lage prijs staan op de eerste en tweede plaats als voornaamste redenen om online te shoppen
“Dat online shoppers tevreden zijn, is deels te danken aan hun aandacht voor veilig online winkelen”, benadrukt Sofie Geeroms van BeCommerce. “We zijn in elk geval blij dat consumenten steeds vaker naar het BeCommerce vertrouwenskeurmerk zoeken en willen hun vooral aanzetten dit te blijven doen. Met ons label helpen we namelijk online een veilig milieu te creëren voor elke consument.”
Bron: Creditexpo.be