U stuurt een aanmaning wanneer uw klant niet betaalt. Maar waarom zou u hem eens niet bedanken wanneer hij wel betaalt? Uit commercieel oogpunt valt hier veel voor te zeggen.
1. Schouderklopje werkt
Iemand bedanken voor iets wat hij gedaan heeft, betekent zoveel als een schouderklopje. En wie heeft dit nu niet graag? In alle workshops, boeken en managementcursussen staat dat u regelmatig uw personeel een schouderklopje moet geven. Erkenning en waardering doen hen beter werken.
Waarom zou dit niet voor uw klanten werken? Een schouderklopje maakt ook van hen betere klanten.
2. Warmer contact
Door uw klant te bedanken, zet u dat stapje extra om de relatie warmer te maken. Er zijn maar weinig grote bedrijven die hun klanten bedanken. U bent sympathieker, echter, unieker, persoonlijker en u staat dichter bij de klant. U bent blij met de betaling, dus wilt u uw klant persoonlijk bedanken.
3. Factuur afvinken
Klanten vinden het fijn als ze weten dat hun betaling is aangekomen. Ze kunnen de factuur afvinken. Zo hebben webshops en online diensten het ons gewoon gemaakt de laatste jaren. Die tonen altijd een bevestiging van betaling, ofwel direct of later via e-mail. De klant weet dat alles in orde is en dat zijn product of dienst meteen geleverd zal worden (als dat al niet gebeurd is).
4. Tijdige betaling
Veel ondernemers bedanken enkel de klant bij een tijdige betaling. Klinkt logisch. Het kan de klant stimuleren om in de toekomst opnieuw tijdig te betalen.
5. Nieuw project?
U creëert een opening naar een nieuw project. U kunt de klant meteen vragen waarmee u hem verder van dienst kunt zijn. Omdat uw naam passeert, zorgt u er in ieder geval voor dat u top-of-mind bent.
Hou het wel kort. Met overvolle mailboxen in het achterhoofd, zit vandaag geen enkele klant te wachten op een lange brief:
‘Bedankt voor uw betaling’ volstaat, met de boodschap dat u ook in de toekomst graag ten dienste van de klant blijft staan.
Bron: Graydon Blog