Geschikte medewerkers vinden én houden, dat is de grootste uitdaging voor het Belgische bedrijfsleven in 2023, zo blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Acerta en de KU Leuven. In de zoektocht naar de juiste medewerker op de juiste plaats is ‘ghosting’ tijdens het rekruteringsproces verleden tijd, althans volgens de bedrijfsleiders. 9 op de 10 bedrijven geven feedback aan sollicitanten, ook als ze de job niet gekregen hebben. En tot slot nog een opvallende vaststelling: bedrijven begrijpen dat ze niet gebaat zijn bij een continue golf van aanwervingen en afslankingen. Meer dan 6 op de 10 bedrijven helpen hun werknemers om de vaardigheden te ontwikkelen voor de jobs van morgen.
Arbeidskrapte houdt aan
De galopperende inflatie, een hangende recessie en de automatische loonindexering stellen bedrijven tot op vandaag voor grote uitdagingen. Maar ook de arbeidskrapte is allesbehalve verleden tijd. Voor 3 op de 4 ondernemingen in ons land is de juiste mensen vinden en houden dé grootste zorg op dit moment. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en de KU Leuven, die samen zo’n 300 bedrijfsleiders van grote en kleine ondernemingen bevroegen. Ook voldoende medewerkers aanwerven blijft een belangrijke bezorgdheid voor bijna vier op de tien bedrijven.
Figuur 1: Top 3 hr-uitdagingen volgens werkgevers (Acerta Panelbevraging)
Hannelore Van Meldert, experte Rekrutering & Selectie van Acerta Consult: “De arbeidskrapte is niet weg, de nood aan personeel is er nog altijd. We zien in de dagelijkse praktijk dat werkgevers wel kritisch blijven in de zoektocht naar de juiste medewerker op de juiste plaats. 27,5% van de bedrijven doet daarom beroep op zogenaamde ‘assessments’: een proces met o.a. psychologische en praktische testen. Zo kunnen ze na die procedure perfect inschatten of een kandidaat al dan niet geschikt is voor de specifieke functie, maar ook wat het potentieel van die kandidaat is.”
Ghosting verleden tijd?
Wie in het verleden solliciteerde voor een job, werd nadien al wel eens ‘geghost’. Dat betekent dat de onderneming waar je op gesprek bent geweest niets meer van zich laat horen. Dat zou in 2023 moeten veranderen, volgens de bevraagde bedrijfsleiders. In de krappe arbeidsmarkt willen steeds meer ondernemingen kandidaten een positieve sollicitatie-ervaring bezorgen. Meer dan 9 op de 10 bedrijven geven aan dat ze kandidaten feedback bezorgen na een jobinterview, ook al hebben ze de job niet gekregen. 22,4% van de bevraagde bedrijven zegt soms feedback te geven, 69,4% van de bedrijven zegt dat altijd te doen. Wanneer er feedback gegeven wordt, is dat bij weerhouden kandidaten bijna altijd gepersonaliseerde feedback (92,2%), bij niet-weerhouden kandidaten is dat merkelijk minder (58,9%).
Figuur 2: Geven bedrijven feedback over een sollicitatie/assessment (Acerta Panelbevraging)
Professor Rein De Cooman, Professor Work and Organisation studies van de KU Leuven: “Een positieve ervaring triggert een positieve houding van de sollicitant achteraf. Er is in dat verband een groeiend besef van het belang van goede feedback. Goede feedback is feedback die voor beide rendeert, voor zowel voor de onderneming als voor de deelnemer. Want je kan nog zoveel vervolgtrajecten uitwerken en opleidingen aanbieden, als het inzicht in de ontwikkelpunten er bij de deelnemer niet is of niet erkend wordt, is er ook geen motivatie om de tekorten aan te pakken.”
Vandaag al kijken naar de vaardigheden van morgen
Tot slot nog een laatste opvallend gegeven uit het onderzoek: 62% van de bedrijven oordeelt dat het ontwikkelen van medewerkers in de vaardigheden die morgen nodig zijn een (grote) uitdaging is. In de grotere bedrijven, met meer dan 200 werknemers, is het zelfs 64,8% t.o.v. 56,9% in de kleinere bedrijven. Ook het voorbereiden van medewerkers op voortdurende verandering wordt als een (heel) grote uitdaging gezien (59,8%).
Hannelore Van Meldert: “In plaats van een jojo-beleid te voeren met ontslagen en aanwervingen, zoals de laatste tijd bij de Amerikaanse techgiganten gebeurt, willen ondernemingen bij ons eerder inzetten op de duurzame inzetbaarheid van werknemers. Daarom vinden ze het nuttig om in kaart te brengen welke vaardigheden en welk potentieel een werknemer heeft en liefst ook de voorwaarden om die medewerker blijvend te kunnen inzetten en te laten groeien in het bedrijf. Leerbereidheid en aanpassingsvermogen zijn skills die hierbij aan belang winnen. Ondernemingen kijken daarbij naar hoe die medewerker eventueel in de toekomst ook een andere functie binnen het bedrijf kan vervullen, zodat die niet zou overstappen naar een concurrent. Om het aanpassingsvermogen van iemand in kaart te kunnen brengen, zijn Acerta en Antwerp Management School een tool aan het ontwikkelen.”
Figuur 3: Uitdagingen rond opleiding en ontwikkeling volgens werkgevers (Acerta Panelbevraging)
Over de cijfers
De cijfers komen uit de recente Panelbevraging van Acerta in samenwerking met KU Leuven, over het thema rekrutering, selectie en assessments. De bevraging werd afgenomen tussen 1 december 2022 en 11 januari 2023. Er namen 270 respondenten aan deel. De deelnemers bekleden een van de volgende functies: CEO, HR Directeur, HR business partner, HR manager of payroll verantwoordelijke.
Bron: Acerta