De afdeling creditmanagement zou een klant niet langer mogen zien als een risico, maar – zoals marketing dat doet – als een kans.
De afdeling creditmanagement zou een klant niet langer mogen zien als een risico, maar – zoals marketing dat doet – als een kans. In deze blog vijf tips om uw creditmanagement meer marketinguitstraling te geven.
- Zorg voor doelgroepen binnen uw debiteurenbestand. Marketing doet dat ook. Elke groep spreekt een andere taal en wordt op een andere manier beïnvloed. Benader dus iedere groep met een gepaste boodschap. Ook als het om betalen gaat. Welke klanten gaat u de komende tijd kritisch volgen en welke klanten gaat u vertroetelen?
- Zorg voor eigentijdse aanmaningen. Ouderwets en plechtig taalgebruik is compleet uit den boze. Laat uw communicatie- of marketingafdeling zich hier eens over buigen. Zij hebben hier vaak een heel andere kijk op.
Lees ook het e-paper: Alles wat u moet weten over aanmaningen
- Zet uw medewerkers van de commerciële binnendienst in één ruimte met uw debiteurenbeheerders. Allebei hebben ze veelvuldig contact met de klant. De één spreekt met de klant over producten, diensten en leveringen. De ander over de tegenprestatie van de klant: de betaling.
- Bekijk samen met de afdelingen marketing en verkoop op welk moment en op welke manier u met de klant over betaalafspraken kunt praten. De betaalcondities op de achterzijde van de offerte en de factuur zijn vandaag onvoldoende. Zolang u de klant niet duidelijk maakt wanneer u van hem een betaling verwacht, zal hij zelf de betaaltermijn blijven bepalen.
Lees ook het e-paper: Factureren: deze regels mag u nooit vergeten
- Zorg dat debiteurenbeheerders ook eens een relatiegeschenk kunnen weggeven. Klanten waar u een deal mee sluit, ook al is het om achterstallige betalingen weg te werken, verdienen uw waardering. Daarmee toont u aan de klant dat u de relatie waardevol vindt.
Bron: Graydon blog